Što Biblija kaže o homoseksualnosti?


  • Tema homoseksualnosti je jedna od tema koja je izazvala značajnu pozornost i raspravu unutar vjerskih i sekularnih zajednica.

    Biblija govori o temi homoseksualnosti u nekoliko odlomaka, kako u Starom tako iu Novom zavjetu. Jedan od najčešće citiranih odlomaka nalazi se u Levitskom zakoniku. Levitski zakonik 18:22 kaže: "Nemoj imati spolne odnose s muškarcem kao sa ženom; to je odvratno" (NIV). Slično tome, Levitski zakonik 20:13 pojačava ovu naredbu: "Ako muškarac ima spolne odnose s muškarcem kao sa ženom, obojica su učinili ono što je odvratno. Imaju se kazniti smrću; njihova će krv biti na njihovim vlastite glave" (NIV). Ovi su stihovi dio Kodeksa svetosti, skupa zakona danih Izraelcima kako bi ih izdvojili kao Božji izabrani narod.

    U Novom zavjetu, apostol Pavao se bavi tim pitanjem u svojim poslanicama ranim kršćanskim zajednicama. U Rimljanima 1:26-27, Pavao piše: "Zbog toga ih je Bog predao sramotnim požudama. Čak su i njihove žene zamijenile prirodne spolne odnose neprirodnim. Na isti način, muškarci su također napustili prirodne odnose sa ženama i bili raspaljeni požudom jedni za drugima, ljudi su počinili sramotna djela s drugim ljudima, i sami su primili dužnu kaznu za svoju grešku" (NIV). Nadalje, u 1. Korinćanima 6,9-10, Pavao uključuje "muškarce koji imaju spolne odnose s muškarcima" među one koji neće naslijediti kraljevstvo Božje, uz druga ponašanja koja smatra grešnima.

    Ove odlomke povijesno su tumačili mnogi unutar kršćanske tradicije kao jasne osude homoseksualnog ponašanja. Međutim, bitno je pristupiti tim tekstovima s nijansiranim razumijevanjem kulturnih, povijesnih i teoloških konteksta u kojima su napisani. Biblija je pisana stoljećima, na različitim jezicima i unutar različitih kulturnih okruženja. Drevni bliskoistočni kontekst Starog zavjeta i grčko-rimski kontekst Novog zavjeta imali su različite poglede na seksualnost koji su se značajno razlikovali od suvremenih shvaćanja.

    Jedan ključni aspekt koji treba razmotriti je šira biblijska pripovijest o stvaranju, padu, iskupljenju i obnovi. U Postanku 1,27-28 čitamo o Božjem stvaranju čovječanstva: "I stvori Bog ljude na svoju sliku, na sliku Božju stvori ih; muško i žensko stvori ih. Bog ih blagoslovi i reče im: 'Budite plodni i množite se; napunite zemlju i podložite je'" (NIV). Ovaj odlomak naglašava komplementarnu prirodu muškarca i žene u Božjem dizajnu za ljudske odnose i rađanje.

    Međutim, pad čovječanstva u grijeh, kako je opisano u Postanku 3, utjecao je na svaki aspekt ljudskog postojanja, uključujući našu seksualnost. Apostol Pavao u svojim poslanicama često govori o otkupljenju i preobrazbi koja dolazi kroz vjeru u Isusa Krista. U 2. Korinćanima 5,17 Pavao izjavljuje: "Dakle, ako je tko u Kristu, novo je stvorenje: staro je prošlo, novo je ovdje!" (NIV). Ova transformativna snaga Evanđelja središnja je kršćanske vjere i poziva vjernike da žive na način koji odražava njihov novi identitet u Kristu.

    S obzirom na ovaj teološki okvir, mnogi kršćani vjeruju da je Božji plan za seksualne odnose namijenjen da se izrazi unutar saveza braka između jednog muškarca i jedne žene. Ovo gledište podupire Isusovo učenje u Mateju 19:4-6, gdje se poziva na izvještaj o stvaranju u Postanku: "Niste li čitali", odgovorio je, "da ih je Stvoritelj na početku 'učinio muško i žensko, ' i rekao: 'Zbog toga će čovjek ostaviti oca i majku i prionut će uz svoju ženu, i njih dvoje više nisu dvoje, nego jedno tijelo zajedno, neka se nitko ne razdvaja" (NIV).

    U isto vrijeme, ključno je prepoznati da Biblija također poziva kršćane da u svojim odnosima s drugima utjelovljuju Kristovu ljubav, milost i suosjećanje. Sam je Isus došao do onih koje je društvo marginaliziralo i osuđivalo. U Ivanu 8,1-11 čitamo priču o ženi uhvaćenoj u preljubu. Vjerski su je vođe htjeli kamenovati u skladu s Mojsijevim zakonom, ali Isus je odgovorio s dubokom milošću i mudrošću: "Tko je od vas bez grijeha, neka prvi baci kamen na nju" (Ivan 8:7, NIV) ). Isus nije oprostio njezin grijeh, ali je izrazio milosrđe i pozvao je na preobraženi život: "Idi sada i ostavi svoj život grijeha" (Ivan 8,11).

    Ovaj primjer Isusove službe naglašava važnost pristupa temi homoseksualnosti s istinom i milošću. Zadržavajući vjernost biblijskim učenjima, kršćani su pozvani voljeti i poštivati ​​sve pojedince, priznajući njihovu urođenu vrijednost kao nositelja Božje slike. To znači slušati i suosjećati s iskustvima onih koji se identificiraju kao LGBTQ+ te nuditi podršku i zajednicu bez ugrožavanja vlastitih uvjerenja.

    Nadalje, važno je priznati da postoji niz tumačenja i uvjerenja unutar šire kršćanske zajednice u vezi s homoseksualnošću. Neki kršćani drže se tradicionalnog gledišta, potvrđujući da je homoseksualno ponašanje nespojivo s biblijskim učenjem. Drugi zauzimaju afirmativnije stajalište, vjerujući da predane, monogamne istospolne veze mogu biti u skladu s kršćanskom vjerom. Ova raznolikost perspektiva odražava trajno teološko i pastoralno razlučivanje unutar Crkve.

    U rješavanju ovog složenog pitanja, kršćani se potiču da traže mudrost i vodstvo od Duha Svetoga, sudjeluju u dijalogu punom poštovanja i marljivo proučavaju Sveto pismo. Apostol Pavao potiče vjernike u Efežanima 4:15 da "govore istinu u ljubavi" (NIV), načelo koje bi trebalo voditi sve rasprave o osjetljivim temama poput ove.

    Zaključno, Biblija se bavi temom homoseksualnosti, a tradicionalna tumačenja općenito gledaju na homoseksualno ponašanje kao suprotno Božjem planu za ljudsku seksualnost. Međutim, šira biblijska pripovijest poziva kršćane da utjelovljuju i istinu i milost, prepoznajući transformativnu snagu Evanđelja i poziv na ljubav i poštovanje svih pojedinaca. Dok Crkva nastavlja upravljati ovim pitanjem, bitno je pristupiti mu s poniznošću, suosjećanjem i obvezom vjernog nasljedovanja Isusa Krista.