Što Biblija kaže o konzumiranju alkohola?

  • administrators

    Pitanje konzumacije alkohola stoljećima je tema o kojoj se raspravlja i raspravlja među kršćanima. Biblija, kao temeljni tekst za kršćanski život i praksu, nudi smjernice o ovom pitanju, iako ne pruža jednostavan, jednoznačan odgovor za sve. Umjesto toga, predstavlja nijansiranu perspektivu koja uzima u obzir kontekst vremena, namjeru srca i implikacije nečijih postupaka. Dok istražujemo što Biblija kaže o konzumiranju alkohola, bitno je pristupiti tekstu otvorenog srca i pronicljivog uma, tražeći mudrost koja je primjenjiva na naše današnje živote.

    Biblija kategorički ne zabranjuje konzumaciju alkohola. Zapravo, vino se često spominje u Svetom pismu, često u pozitivnom kontekstu. Na primjer, Psalam 104:14-15 govori o tome da Bog daje vino kako bi razveselio srce čovjeka, sugerirajući da je vino dar od Boga namijenjen odgovornom uživanju. Slično tome, u Novom zavjetu, sam Isus je pio vino i čak je napravio svoje prvo čudo na svadbi u Kani, gdje je pretvorio vodu u vino (Ivan 2:1-11). Ovaj čin ne samo da naglašava kulturni značaj vina u židovskim slavljima, već također implicira da Isus nije vino smatrao inherentno grešnim.

    No, Biblija sadrži i brojna upozorenja o opasnostima prekomjerne konzumacije alkohola. U Mudrim izrekama 20:1 stoji: "Vino je rugalica, žestoko piće bijesno: i tko se time zavede, nije mudar." Ova poslovica naglašava mogućnost da alkohol zavede pojedince na krivi put, navodeći ih da se ponašaju glupo i izgube kontrolu nad svojim postupcima. Apostol Pavao ponavlja ovaj osjećaj u Efežanima 5,18, gdje savjetuje: "I ne opijajte se vinom, u kojem je razuzdanost, nego punite se Duhom." Pavlov savjet je jasan: dok pijenje vina nije samo po sebi pogrešno, pijanstvo treba izbjegavati jer dovodi do gubitka samokontrole i može omesti nečiji odnos s Bogom.

    Biblijski stav o alkoholu može se promatrati kao dio šireg načela koje upravlja kršćanskim ponašanjem: poziv na život umjerenosti i samokontrole. U Galaćanima 5,22-23, Pavao navodi plodove Duha, koji uključuju samokontrolu. Ova je vrlina ključna za održavanje zdravog načina života i donošenje odluka u čast Bogu. Što se tiče alkohola, kršćane se potiče na samodisciplinu, pazeći da njihova konzumacija ne dovede do pijanstva ili da drugima ne postane kamen spoticanja.

    Drugo važno razmatranje je utjecaj nečijeg djelovanja na zajednicu vjernika i šire društvo. Pavao se bavi ovim pitanjem u 1. Korinćanima 8, gdje raspravlja o konceptu kršćanske slobode i odgovornosti da se izbjegne izazivanje drugih da posrnu. Iako je kontekst ovog odlomka o jedenju hrane ponuđene idolima, načelo se može primijeniti na konzumaciju alkohola. Pavao naglašava da, iako kršćani imaju slobodu sudjelovati u određenim aktivnostima, moraju voditi računa o tome kako njihovi postupci utječu na druge, osobito na one koji se bore s ovisnošću o alkoholu ili imaju povijest zlouporabe supstanci.

    Ovo načelo ljubavi i obzira prema drugima dodatno je osnaženo u Rimljanima 14,21, gdje Pavao piše: "Dobro je ne jesti mesa, ni piti vina, niti bilo čega čime se tvoj brat spotiče, ili se sablažnjava, ili čini slab." Pavao ovdje zagovara način života koji duhovnom blagostanju drugih daje prednost nad osobnom slobodom. Ova perspektiva potiče vjernike da budu osjetljivi na uvjerenja i borbe onih oko sebe, odabirući apstinenciju od alkohola ako bi on potencijalno mogao naštetiti ili spriječiti drugoga na putu vjere.

    Uz ova biblijska učenja, također je korisno razmotriti povijesni i kulturni kontekst u kojem je Biblija napisana. U biblijska vremena vino je bilo uobičajeno piće, često se konzumiralo uz obroke i koristilo u vjerskim obredima. Proces fermentacije služio je kao sredstvo za očuvanje soka od grožđa, koji bi se inače brzo pokvario u nedostatku modernog hlađenja. Slijedom toga, vino je bilo glavna namirnica u antičkom svijetu, a njegova konzumacija općenito je bila prihvaćena kao normalan dio života.

    Međutim, kontekst u kojem danas živimo bitno je drugačiji. Dostupnost raznih alkoholnih pića, prevalencija problema povezanih s alkoholom i društvena dinamika koja okružuje pijenje, sve je to evoluiralo. Kao takvi, kršćani su pozvani primijeniti biblijska načela u svom suvremenom kontekstu, važući kulturološki značaj i potencijalne posljedice konzumacije alkohola u vlastitim životima.

    Štoviše, Biblija potiče vjernike da traže mudrost i razboritost u svim aspektima života, uključujući izbor životnog stila. Jakovljeva 1,5 nas uvjerava da, ako nekome nedostaje mudrosti, neka traži od Boga, koji svima velikodušno daje bez zamjerke. Ovo obećanje poziva kršćane da traže božansko vodstvo kada se bore s problemima kao što je konzumacija alkohola, vjerujući da će Bog osigurati jasnoću potrebnu za donošenje ispravnih odluka.

    Osim traženja mudrosti od Boga, kršćani također mogu imati koristi od savjeta zrelih vjernika i učenja crkve. Mnogi kršćanski vođe i teolozi opširno su pisali o alkoholu, nudeći uvide koji mogu pomoći pojedincima da se snađu u ovom složenom problemu. Na primjer, C.S. Lewis u svojoj knjizi "Mere Christianity" raspravlja o važnosti umjerenosti i samokontrole, naglašavajući da su kršćani pozvani živjeti uravnoteženim životom koji odražava Kristov karakter.

    U konačnici, odluka o konzumiranju alkohola osobna je odluka koju svaki vjernik mora donijeti u svjetlu vlastitih uvjerenja, učenja Svetoga pisma i vodstva Duha Svetoga. Iako Biblija ne zabranjuje alkohol izravno, ona poziva na promišljen i odmjeren pristup, pristup koji daje prednost samokontroli, ljubavi prema drugima i želji da se u svemu poštuje Boga.

    Dok kršćani nastoje živjeti svoju vjeru u svijetu ispunjenom različitim mišljenjima i praksama, bitno je zapamtiti da je naš krajnji cilj odražavati ljubav i milost Isusa Krista. Bez obzira odlučimo li se suzdržati od alkohola ili ga umjereno konzumirati, naša bi djela trebala biti motivirana željom da proslavimo Boga i izgradimo tijelo Kristovo. Pristupajući pitanju konzumacije alkohola s poniznošću, mudrošću i ljubavlju, vjernici mogu upravljati ovom složenom temom na način koji slavi Boga i služi kao svjedočanstvo transformativne snage Evanđelja.


  • Čovjek ako popije jednu čašu vina, ona već djeluje, a da ne govorim 2-3, mozak je već opijen i kako onda kršćanin može djelovati - niti si sposoban Bibliju čitati ni pravilno reagirati. Ako si pravi kršćanin nećeš onda okusiti ni kap alkohola - a kamoli umjereno konzumirati - naša tjelesa su Hram Božji i ne bismo trebali uništavati naše tijelo koje nije naše već pripada Bogu.