Što Biblija kaže o Antikristu?
-
Koncept Antikrista jedna je od najintrigantnijih tema o kojima se raspravlja u kršćanskoj eshatologiji. Sam pojam "Antikrist" nalazimo prvenstveno u Novom zavjetu, točnije u Ivanovim poslanicama. Međutim, ideja zlonamjerne osobe koja se suprotstavlja Kristu i njegovim sljedbenicima odjekuje u raznim biblijskim tekstovima. Razumijevanje onoga što Biblija govori o Antikristu zahtijeva pažljivo ispitivanje ovih spisa, kao i uvažavanje šireg teološkog konteksta u kojem se te reference pojavljuju.
Izraz "Antikrist" izričito se spominje samo u Ivanovim poslanicama. U 1. Ivanovoj 2,18 čitamo: "Djeco, posljednji je čas, i kao što ste čuli da dolazi antikrist, tako su sada došli mnogi antikristi. Zato znamo da je posljednji čas." Ovdje Ivan uvodi misao da pojava mnogih antikrista označava blizinu posljednjeg časa. Ovo sugerira da Antikrist nije samo pojedinačna buduća figura, već predstavlja širi fenomen protivljenja Kristu koji je bio prisutan kroz povijest.
Daljnje pojašnjavajući u 1. Ivanovoj 2:22, Ivan kaže: "Tko je lažac ako ne onaj koji niječe da je Isus Krist? To je antikrist, onaj koji niječe Oca i Sina." Ovaj stih naglašava da je duh Antikrista temeljno karakteriziran poricanjem suštinske kršćanske doktrine da je Isus Mesija i Sin Božji. Ovo se poricanje može manifestirati u različitim oblicima i kroz različite pojedince, učvršćujući ideju da Antikrist nije ograničen na jednu osobu.
U 1. Ivanovoj 4,3 Ivan razrađuje: "I svaki duh koji ne priznaje Isusa nije od Boga. To je duh antikrista za kojeg ste čuli da dolazi i sada je već u svijetu." Ovdje Ivan govori o "duhu antikrista", sugerirajući da je ovo protivljenje Kristu prožimajuća i trajna stvarnost, koja nije ograničena na budući događaj. Taj duh karakterizira odbijanje priznanja Isusove božanske naravi i poslanja.
Druga Ivanova poslanica također se dotiče ove teme. U 2. Ivanovoj 1,7 čitamo: "Jer mnogi su zavodnici izišli u svijet, oni koji ne ispovijedaju dolazak Isusa Krista u tijelu. Takav je zavodnik i antikrist." Ovaj stih ponavlja ideju da je Antikrist povezan s prijevarom i poricanjem Kristovog utjelovljenja.
Dok Ivanove poslanice pružaju jasan okvir za razumijevanje Antikrista kao duha protivljenja Kristu, drugi novozavjetni spisi nude dodatne perspektive. Apostol Pavao, u svojoj drugoj poslanici Solunjanima, opisuje lik poznat kao "čovjek bezakonja" ili "sin propasti". U 2. Solunjanima 2,3-4 Pavao piše: "Neka vas nitko ni na koji način ne zavede. Jer taj dan neće doći ako prije ne dođe pobuna i ne otkrije se čovjek bezakonja, sin uništenja, koji se protivi i uzdiže se protiv svakog takozvanog boga ili predmeta štovanja, tako da zauzima svoje mjesto u hramu Božjem, proglašavajući sebe Bogom."
Ovaj odlomak uvodi ideju o budućem pojedincu koji će utjeloviti krajnju pobunu protiv Boga, uzdižući se iznad svega što se obožava i čak zahtijevati božanski status. Ovaj "čovjek bezakonja" često se povezuje s Antikristom, iako se sam izraz ovdje ne koristi. Pavlov opis naglašava teme prijevare i uzurpacije, jer ova figura nastoji odvesti ljude od pravog štovanja Boga.
Knjiga Otkrivenja, koju je napisao apostol Ivan, svojim živopisnim apokaliptičnim slikama također doprinosi razumijevanju Antikrista. Otkrivenje 13 opisuje dvije zvijeri, jednu koja izlazi iz mora, a drugu iz zemlje. Prva zvijer, često tumačena kao reprezentacija političke moći, opisana je u Otkrivenju 13:1-2: "I vidjeh zvijer kako izlazi iz mora, sa deset rogova i sedam glava, s deset dijadema na rogovima i bogohulne I zvijer koju sam vidio bila je poput leoparda, a usta su joj bila poput lava usta. I zmaj je dao svoju moć i svoje prijestolje i veliku vlast."
Zmaj, identificiran kao Sotona u Otkrivenju 12:9, ovoj zvijeri daje vlast. Druga zvijer, opisana u Otkrivenju 13:11-12, često se vidi kao lažni prorok ili vjerski vođa koji podržava prvu zvijer: "Tada sam vidio drugu zvijer kako izlazi iz zemlje. Imala je dva roga kao janjeća i govorio je poput zmaja, u svojoj prisutnosti koristi svu vlast prve zvijeri i tjera zemlju i njezine stanovnike da obožavaju prvu zvijer, čija je smrtna rana bila. izliječen."
Zajedno, ove zvijeri predstavljaju koaliciju političke i vjerske moći koja vara svijet i zahtijeva obožavanje, postavljajući se u suprotnost s Bogom i njegovim narodom. Otkrivenje 13:16-17 dalje opisuje kako će ova prijevarna sila provoditi svoju volju: "Također uzrokuje da svi, i mali i veliki, i bogati i siromašni, i slobodni i robovi, budu obilježeni na desnoj ruci ili na čelu, tako da da nitko ne može kupiti ni prodati ako nema žig, to jest ime zvijeri ili broj imena njezina."
Slike zvijeri i žiga dovele su do mnogih nagađanja i tumačenja kroz kršćansku povijest. Neki te odlomke vide kao simbolične prikaze trajnih duhovnih istina, dok ih drugi vide kao predviđanja budućih događaja koji uključuju određene pojedince ili sustave.
Uz ove novozavjetne reference, Stari zavjet također sadrži odlomke koji se često povezuju s Antikristom. Na primjer, Danielova knjiga opisuje niz vizija koje uključuju različita kraljevstva i vladare. Daniel 7:7-8 opisuje zastrašujuću četvrtu zvijer s deset rogova, među kojima se pojavljuje "mali rog", govoreći hvalisavo i ratujući protiv svetaca: "Poslije toga vidjeh u noćnim viđenjima, i gle, četvrta zvijer, zastrašujuće i strašno i izuzetno snažno; proždirao je i razbijao ono što je ostalo sa svojim nogama. Bio je drugačiji od svih zvijeri koje su bile prije njega, i imao je deset rogova. iščupan s korijenjem I gle, u ovom rogu bijahu oči kao oči čovječje, i usta koja govore velike stvari."
Taj se "mali rog" često tumači kao preteča ili tip Antikrista kojeg karakterizira oholost i progon Božjeg naroda. Daniel 11:36-37 dalje opisuje kralja koji će se uzvisiti iznad svakog boga i govoriti protiv pravog Boga: "A kralj će činiti što hoće. Uzvisit će se i uzvisiti iznad svakog boga i govoriti će zapanjujuće stvari protiv Bog nad bogovima će napredovati dok se gnjev ne ispuni; neće se obazirati na bogove svojih otaca onome koga žene vole, neće obraćati pažnju ni na jednog drugog boga, jer on će sebe veličati iznad svih."
Ovi starozavjetni odlomci pružaju pozadinu za novozavjetni prikaz Antikrista, naglašavajući teme arogancije, prijevare i protivljenja Bogu.
Ukratko, Biblija predstavlja višestruku sliku Antikrista. Ivanove poslanice naglašavaju sveprisutni duh protivljenja Kristu, koji se očituje u onima koji niječu Isusovu božansku narav i poslanje. Pavlov opis "čovjeka bezakonja" u 2. Solunjanima ističe buduću osobu koja će utjeloviti krajnju pobunu protiv Boga. Knjiga Otkrivenja koristi živopisne apokaliptične slike kako bi prikazala koaliciju političke i vjerske moći koja obmanjuje i zahtijeva obožavanje. Konačno, Stari zavjet, posebice Knjiga proroka Danijela, daje dodatni kontekst svojim opisima arogantnih vladara koji se protive Bogu i progone Njegov narod.
Razumijevanje Antikrista zahtijeva prepoznavanje ovih različitih biblijskih perspektiva i uvažavanje šireg teološkog konteksta. Antikrist ne predstavlja samo buduću individuu, već ponavljajući obrazac protivljenja Kristu i Njegovim sljedbenicima, koji se manifestira u različitim oblicima kroz povijest. Kao kršćani, pozvani smo ostati budni, pronicljivi i vjerni, čvrsto se držeći Kristove istine usprkos prijevari i protivljenju.