Postoje danas kršćani koji vele da Bog daje zlo, i da Sotona i njegovi anđeli ne postoje kao bića.
Da li Biblija podržava teoriju evolucije?
-
Pitanje podupire li Biblija teoriju evolucije složeno je i često sporno pitanje unutar kršćanskih krugova. Da bismo promišljeno odgovorili na ovo pitanje, moramo uzeti u obzir prirodu biblijskih tekstova, povijesni kontekst u kojem su napisani i znanstveno razumijevanje evolucije. Kao nedenominacijski kršćanski pastor, cilj mi je istražiti ovu temu s obzirom na autoritet Svetoga pisma i uvide koje pruža moderna znanost.
Biblija počinje pripoviješću o stvaranju u Knjizi Postanka. Postanak 1:1 kaže: "U početku stvori Bog nebo i zemlju." Ovaj temeljni stih postavlja pozornicu za naredni izvještaj o stvaranju, koji se odvija tijekom šest dana. U pripovijesti se opisuje stvaranje svjetla, neba, zemlje, vegetacije, nebeskih tijela, životinja i konačno ljudi. Postanak 1:27 izjavljuje: "I stvori Bog ljude na svoju sliku, na sliku Božju stvori ih; muško i žensko stvori ih." Ovaj odlomak naglašava poseban status ljudskih bića kao nositelja Božje slike.
Tradicionalno tumačenje Postanka često je bilo doslovno, gdje se svaki "dan" stvaranja shvaća kao razdoblje od 24 sata. Ovo gledište, poznato kao Kreacionizam mlade Zemlje, tvrdi da je Zemlja relativno mlada, obično stara oko 6.000 do 10.000 godina. Iz ove perspektive, teorija evolucije, koja sugerira da se život na zemlji razvijao milijardama godina kroz prirodne procese, čini se nespojivima s biblijskim izvještajem.
Međutim, važno je prepoznati da svi kršćani ne tumače doslovno priču o stvaranju iz Postanka. Mnogi teolozi i znanstvenici zalažu se za više figurativno ili alegorijsko razumijevanje ovih tekstova. Ovaj pristup je poznat kao kreacionizam Stare Zemlje ili teistička evolucija. Dopušta mogućnost da "dani" stvaranja mogu predstavljati duža razdoblja, potencijalno milijune ili milijarde godina, čime se prihvaćaju znanstveni dokazi o drevnoj Zemlji i postupnom razvoju života.
Jedan ključni argument za nedoslovno tumačenje je književna struktura Postanka 1. Pripovijest je vrlo poetična i strukturirana, s ponavljanim frazama kao što su "I reče Bog", "I bi tako" i "I bi večer, i bi jutro." Ovaj ponavljajući, ritmički stil sugerira da se tekst možda više bavi prenošenjem teoloških istina nego pružanjem znanstvenog prikaza. Primarna teološka poruka je da je Bog suvereni Stvoritelj svih stvari i da je stvaranje uredno, svrhovito i dobro.
Koncept teističke evolucije ili evolucijski kreacionizam još je jedna perspektiva koja nastoji uskladiti biblijski izvještaj sa znanstvenim razumijevanjem. Zagovornici ovog gledišta, poput Francisa Collinsa, istaknutog genetičara i kršćanina, tvrde da je Bog koristio proces evolucije kao sredstvo stvaranja. U svojoj knjizi "The Language of God", Collins objašnjava da su dokazi za evoluciju neodoljivi, ali to ne negira ulogu Boga kao konačnog Stvoritelja. Umjesto toga, otkriva zamršen i veličanstven način na koji je Bog stvorio život.
Teistički evolucionisti često ukazuju na odlomke poput Psalma 19:1, "Nebesa navješćuju slavu Božju, nebesa navješćuju djelo ruku njegovih", kako bi sugerirali da prirodni svijet, uključujući proces evolucije, odražava Božju kreativnu snagu. Slično, Rimljanima 1:20 stoji: "Jer od stvaranja svijeta Božja nevidljiva svojstva - njegova vječna moć i božanska priroda - jasno se vide, razumiju iz onoga što je stvoreno, tako da ljudi nemaju isprike." Ovi stihovi impliciraju da proučavanje prirodnog svijeta može pružiti uvid u Božju prirodu i djela.
Štoviše, hebrejska riječ "yom", prevedena kao "dan" u Postanku 1, također može značiti neodređeno razdoblje. Ova jezična fleksibilnost dopušta mogućnost da "dani" stvaranja mogu predstavljati duže epohe. Na primjer, u Postanku 2:4 cijeli se proces stvaranja spominje kao da se dogodio "u dan kad je Gospodin Bog stvorio zemlju i nebo". Ovdje "dan" jasno označava razdoblje duže od 24 sata.
Također je važno uzeti u obzir povijesni i kulturni kontekst pripovijesti o stvaranju u Postanku. Drevni bliskoistočni mitovi o stvaranju, kao što je babilonska Enuma Elish, dijele neke sličnosti s izvješćem o Postanku, ali i značajne razlike. Pripovijest o Postanku, sa svojim monoteističkim naglaskom i prikazom svrhovitog, urednog stvaranja, stoji u suprotnosti s kaotičnim i politeističkim mitovima okolnih kultura. Ovo sugerira da Postanak nije napisan primarno kao znanstveni prikaz, već kao teološka izjava o prirodi Boga i stvaranja.
Međutim, ovo gledište nije bez izazova. Neki kršćani tvrde da prihvaćanje evolucije potkopava doktrinu istočnog grijeha, koja se temelji na povijesnom postojanju Adama i Eve. Ako su ljudi evoluirali iz ranijih oblika života, kako razumijemo pad i potrebu za iskupljenjem? Ovo je duboko teološko pitanje koje zahtijeva pažljivo razmatranje.
Jedan je pristup vidjeti Adama i Evu kao povijesne predstavnike čovječanstva koje je Bog izabrao da stupe u zavjetni odnos. Njihova neposlušnost donijela je grijeh na svijet, utječući na cijelo čovječanstvo. Ovo gledište održava teološki značaj pada dok dopušta evolucijsko razumijevanje ljudskog porijekla.
U konačnici, pitanje podupire li Biblija teoriju evolucije ovisi o nečijem tumačenju Svetoga pisma i razumijevanju znanosti. Za one koji se drže doslovnog tumačenja Postanka, evolucija se može činiti nekompatibilnom s Biblijom. Za druge koji izvještaj o Postanku vide kao teološku i poetsku pripovijest, ima prostora da prihvate znanstvene dokaze za evoluciju dok potvrđuju temeljno kršćansko uvjerenje da je Bog Stvoritelj svih stvari.
Zaključno, Biblija eksplicitno ne podržava niti niječe teoriju evolucije. Umjesto toga, pruža teološki okvir unutar kojeg kršćani mogu istraživati i razumjeti prirodni svijet. Bilo da se netko drži kreacionizma Mlade Zemlje, kreacionizma Stare Zemlje ili teističke evolucije, središnja potvrda ostaje da je Bog suvereni Stvoritelj, a sve stvoreno u konačnici ukazuje na Njegovu slavu i veličanstvo. Kao što Psalam 104:24 lijepo objavljuje: "Koliko je djela tvojih, Gospodine! Mudro si ih sve stvorio; puna je zemlja tvojih stvorenja."