@faithbook "Trinity, Oneness or None of the Above? - Part 1 - EliYah Ministries" https://eliyah.com/archives/trinity-oneness-or-none-of-the-above-part-1-2012/
Koja je biblijska definicija 'sveca'?
-
Pojam svetosti duboka je i zamršena tema unutar kršćanske teologije i važno ju je istražiti dubinski i jasno. Pojam 'svetac' nosi sa sobom bogatu povijest tumačenja i primjene unutar kršćanske tradicije. Razumijevanje biblijske definicije sveca zahtijeva od nas da proniknemo u Sveto pismo i ispitamo kako se taj izraz koristi i što označava u kontekstu Božjeg plana otkupljenja za čovječanstvo.
U Novom zavjetu, grčka riječ koja se često prevodi kao "svetac" je "hagios", što znači "sveti" ili "odvojeni". Ovaj izraz se koristi za označavanje pojedinaca koje je Bog posvetio ili izdvojio za svoje svrhe. Važno je napomenuti da se izraz 'svetac' ne koristi za opisivanje posebne klase kršćana koji su postigli višu razinu svetosti ili duhovnog postignuća. Umjesto toga, koristi se za opisivanje svih vjernika koji su u Kristu, bez obzira na njihovu duhovnu zrelost ili postignuća.
Jedan od najjasnijih primjera ove uporabe nalazi se u Pavlovim poslanicama ranim kršćanskim zajednicama. Na primjer, u svojoj poslanici Rimljanima, Pavao se obraća vjernicima kao "pozvanima da budu sveci" (Rimljanima 1:7, ESV). Slično tome, u 1. Korinćanima 1,2, Pavao piše: "Crkvi Božjoj koja je u Korintu, onima posvećenima u Kristu Isusu, pozvanima da budu sveti zajedno sa svima onima koji posvuda prizivaju ime Gospodina našega Isusa Krist, i njihov i naš Gospodin" (ESV). Ovdje se Pavao obraća svim članovima crkve, ukazujući da je svetost status dodijeljen svima koji su u Kristu.
Koncept svetosti duboko je ukorijenjen u ideji o odvojenosti za Boga. To se vidi iu Starom zavjetu, gdje se izraelski narod naziva "svetim narodom" (Izlazak 19:6, ESV). Svetost Božjeg naroda ne temelji se na njihovim vlastitim zaslugama, nego na njihovom odnosu s Bogom i Njegovom pozivu na njihov život. Ova se tema prenosi u Novi zavjet, gdje se Kristovi vjernici smatraju svetima zbog svoje zajednice s Njim.
Efežanima 1,4-5 daje teološki temelj za razumijevanje ovoga: "Jer nas je izabrao u njemu prije stvaranja svijeta da budemo sveti i besprijekorni pred njim. U ljubavi nas je predodredio za posinjenje u sinovstvo po Isusu Kristu, u u skladu s njegovim zadovoljstvom i voljom" (NIV). Svetost vjernika dio je Božjeg vječnog plana i ostvaruje se njihovim posvojenjem kao Njegovom djecom kroz Isusa Krista.
Štoviše, pojam svetosti obuhvaća i sadašnju stvarnost i buduću nadu vjernika. U sadašnjosti, sveci su oni koji su opravdani vjerom i posvećeni Duhom Svetim. Ovaj trajni proces posvećenja uključuje rast u svetosti i postajanje sličnijim Kristu. Hebrejima 10:14 dobro bilježi ovu dinamiku: "Jer on je jednom žrtvom zauvijek učinio savršenima one koji su posvećeni" (NIV). Ovdje autor govori o dovršenom djelu Krista na križu koje je usavršilo vjernike, dok također priznaje tekući proces postajanja svetim.
Budući aspekt svetosti je proslavljanje vjernika kada se Krist vrati. U to će vrijeme vjernici biti potpuno suobličeni Kristovoj slici i sudjelovat će u Njegovoj slavi. Filipljanima 3,20-21 govori o ovoj nadi: "Ali naše je državljanstvo na nebu. I željno iščekujemo Spasitelja odande, Gospodina Isusa Krista, koji će, snagom koja mu omogućuje da sve stavi pod svoju kontrolu, preobraziti naša skromna tijela tako da budu poput njegova slavnog tijela" (NIV). Ova buduća preobrazba je vrhunac procesa posvećenja i konačna spoznaja onoga što znači biti svetac.
Uz individualni aspekt svetosti postoji i zajednička dimenzija. Novi zavjet kolektivno tijelo vjernika često naziva "svetcima". Na primjer, u Efežanima 2,19-22, Pavao piše: "Slijedom toga, više niste stranci i stranci, nego sugrađani s Božjim narodom i također članovi njegove kuće, izgrađeni na temelju apostola i proroka, s Kristom Sam Isus kao glavni ugaoni kamen u njemu se spaja i uzdiže se da postane sveti hram u njemu prebivalište u kojem Bog živi svojim Duhom" (NIV). Ovaj odlomak naglašava korporativni identitet vjernika kao svetog Božjeg hrama, naglašavajući da svetost nije samo individualni status nego i stvarnost zajednice.
Zajednički aspekt svetosti dodatno je naglašen naglaskom Novog zavjeta na međusobnoj izgradnji i ohrabrenju među vjernicima. Hebrejima 10:24-25 potiče vjernike da "razmotre kako bismo mogli poticati jedni druge na ljubav i dobra djela, ne odustajući od sastajanja, kao što neki imaju naviku činiti, nego ohrabrujući jedni druge - i to više što vidi Dan koji se približava" (NIV). Zajednica svetaca pozvana je međusobno se poduprijeti i izgrađivati dok iščekuju Kristov povratak.
Ukratko, biblijska definicija sveca obuhvaća nekoliko ključnih elemenata. Sveci su oni koje je Bog odvojio, posvetio kroz svoje jedinstvo s Kristom i pozvao da žive svetim životom. Taj se status ne temelji na individualnim zaslugama nego na Božjoj milosti i pozivu. Svetost uključuje i sadašnju stvarnost opravdanja i posvećenja, kao i buduću nadu u proslavu. Osim toga, svetost ima zajedničku dimenziju, budući da su vjernici kolektivno pozvani biti sveti Božji narod, podržavajući i ohrabrujući jedni druge na njihovu putu vjere.
Razumijevanje svetosti na ovaj način pomaže odbaciti zablude da je to status rezerviran za nekolicinu odabranih koji su postigli izvanrednu svetost. Umjesto toga, to je poziv i identitet koji pripada svima koji su u Kristu. Ovo razumijevanje također naglašava važnost življenja ovog poziva u zajednici s drugim vjernicima, dok zajedno nastojimo rasti u svetosti i odražavati Kristov karakter u svijetu.
U svjetlu toga, važno je da vjernici prihvate svoj identitet svetaca i žive dostojno svog poziva. Efežanima 4:1-3 potiče: "Kao zatočenik za Gospodina, potičem vas da živite životom dostojnim poziva koji ste primili. Budite potpuno ponizni i blagi; budite strpljivi, podnoseći jedni druge u ljubavi. svaki napor da se održi jedinstvo Duha vezom mira" (NIV). Živjeti kao sveci uključuje utjelovljenje vrlina poniznosti, blagosti, strpljivosti i ljubavi, te težnju za jedinstvom unutar Kristova tijela.
Dok razmišljamo o biblijskoj definiciji sveca, neka nas ohrabri duboka istina da smo pozvani biti Božji sveti narod, odvojeni za Njegove svrhe i osnaženi Njegovim Duhom da živimo živote koji donose slavu Njegovom imenu.