Postavlja se pitanje, ako je Bog pravedno gnjevan, možemo li mi i mi kršćani pokazivati takvu gnjev kao što ovi tekstovi gore kazuju. To se taklo moglo u Starom zavjetu, gdje Bog zajedno sa izraelskim narodom istrijebljivao pogane narode koji su činili zlo, nepravdu i gnusobe. Jednom kad Isusa nisu htjeli primiti stanovnici nekog sela u Samariji, vele Ivan i Jakov Isusu da siđe oganj na ovo selo, a Isus veli da nije došao da pogubi duše. Zato postvljam ovdje pitanje za sve kršćane, trebamo li biti gnjevni, pokazivati gnjev, a da ne pitam onako gnjevni npr. rušiti idole drugih religija i slično.
Što Biblija kaže o Isusovoj ulozi u stvaranju?
-
Isusova uloga u stvaranju dubok je i temeljni aspekt kršćanske teologije, duboko ukorijenjen u Svetom pismu. Da bismo razumjeli tu ulogu, moramo zadubiti i u Stari i u Novi zavjet, kao iu teološka razmišljanja koja su se pojavila kroz kršćansku povijest. Biblija predstavlja kohezivnu pripovijest koja otkriva Isusa ne samo kao Spasitelja, već i kao aktivnog aktera stvaranja, blisko uključenog u stvaranje svemira.
Evanđelje po Ivanu počinje snažnom izjavom o Isusovoj božanskoj ulozi u stvaranju. Ivan 1:1-3 kaže: "U početku bijaše Riječ, i Riječ bijaše u Boga, i Riječ bijaše Bog. On bijaše u početku s Bogom. Sve je po njemu postalo; bez njega ništa nije postalo je napravljen." Ovdje Ivan identificira Isusa kao "Riječ" (Logos na grčkom), naglašavajući Njegovo preegzistenciju i aktivno sudjelovanje u stvaranju svega. Ovaj odlomak odjekuje uvodnim riječima Postanka, "U početku stvori Bog nebo i zemlju" (Postanak 1,1), povezujući tako Isusa izravno s Božjim stvaralačkim djelom.
Apostol Pavao također tumači Isusovu ulogu u stvaranju u svojoj poslanici Kološanima. U Kološanima 1,15-17 Pavao piše: "Sin je slika nevidljivoga Boga, prvorođenac nad svim stvorenjem. Jer u njemu je sve stvoreno: što je na nebu i na zemlji, vidljivo i nevidljivo, bilo prijestolja ili Moći ili vladari ili vlasti; sve je stvoreno kroz Njega i za Njega je prije svega, i u Njemu se sve drži." Ovaj odlomak ne samo da ponovno potvrđuje Isusovo sudjelovanje u stvaranju svega, već također naglašava Njegovu nadmoć i moć održavanja nad svemirom. Isus je prikazan kao agent preko kojeg je sve stvoreno postalo i onaj koji ga nastavlja održavati.
Pisac Poslanice Hebrejima dodatno naglašava Isusov stvaralački autoritet. Hebrejima 1:2-3 kaže: "U ove posljednje dane progovorio nam je po svome Sinu, kojega je postavio baštinikom svega i po kojemu je stvorio svemir. Sin je sjaj Božje slave i točan predstavljanje Njegovog bića, podupirući sve Njegovom moćnom riječju." Ovaj odlomak pojačava ideju da je Isus i stvoritelj i održavatelj svemira, utjelovljujući samu bit i slavu Božju.
Stari zavjet također sadrži naznake i predslike Isusove uloge u stvaranju. Mudre izreke 8:22-31, koje kršćanski teolozi često tumače kao personifikaciju božanske mudrosti, govore o prisutnosti mudrosti i sudjelovanju u stvaranju: "Gospodin me je izveo kao prvijenca svojih djela, prije svojih davnih djela; oblikovan sam prije mnogo vremena, na samom početku, kada je svijet nastao... Tada sam neprestano bio uz Njega, dan za danom sam se radovao uvijek u Njegovoj prisutnosti." Ranokršćanski mislioci, poput Justina Mučenika i Ireneja, vidjeli su u ovom odlomku prefiguraciju Krista, vječne Božje mudrosti, aktivne u stvaranju.
Novozavjetni prikaz Isusa kao Logosa, božanske Riječi kroz koju je sve stvoreno, odražava duboki teološki uvid. Pojam Logosa bio je poznat u helenističkoj misli, gdje je označavao racionalni princip koji uređuje svemir. Identificirajući Isusa kao Logosa, novozavjetni pisci iznosili su radikalnu tvrdnju: racionalno načelo koje podupire i održava kozmos nije apstraktna sila nego osoba, Isus Krist. Ova identifikacija premošćuje jaz između židovskog razumijevanja osobnog Boga stvoritelja i grčkog filozofskog koncepta načela uređenja.
Rani crkveni oci dalje su razvili ovo teološko shvaćanje. Atanazije Aleksandrijski, u svom temeljnom djelu "O utjelovljenju", tvrdi da je Božja Riječ, koja se utjelovila u Isusu, ista Riječ kroz koju je sve stvoreno. Atanazije piše: "Kroz ovu Riječ nebesa su učvršćena i zemlja utemeljena; i svi elementi u cijelom stvorenju su raspoređeni, i Njegovom providnošću njima se upravlja i njima se upravlja." Za Atanazija, utjelovljenje Riječi je nastavak stvaralačkog djela Boga, koji sada ulazi u svijet da ga otkupi i obnovi.
Nicejsko vjerovanje, formulirano u četvrtom stoljeću, sažima ovo vjerovanje u svojoj izjavi: "Vjerujemo u jednoga Gospodina, Isusa Krista, jedinoga Sina Božjega, vječno rođenog od Oca, Boga od Boga, Svjetlost od Svjetla, pravoga Boga od istinski Bog, rođen, a ne stvoren, od jednog Bića s Ocem; kroz njega je sve postalo." Ova vjera, koju kršćani recitiraju preko denominacijskih linija, potvrđuje vječno Isusovo božanstvo i njegovu ulogu u stvaranju, odražavajući konsenzus rane crkve o ovom ključnom aspektu kristologije.
Osim ovih teoloških promišljanja, Isusova uloga u stvaranju ima praktične implikacije za kršćansku vjeru i život. Prepoznavanje Isusa kao stvoritelja i održavatelja svemira poziva vjernike da vide svijet kao odraz Njegove mudrosti, moći i ljubavi. Poziva na stav poštovanja i upravljanja prema stvorenome, priznajući njegovu inherentnu vrijednost i svrhu kao djelo Kristovih ruku. Nadalje, produbljuje naše razumijevanje spasenja, jer onaj koji je stvorio svijet ujedno je i onaj koji ga otkupljuje. Kontinuitet između stvaranja i otkupljenja naglašava sveobuhvatan opseg Božjeg spasenjskog plana, koji obuhvaća i materijalnu i duhovnu dimenziju postojanja.
Zaključno, Biblija predstavlja bogat i višestruk portret Isusove uloge u stvaranju. Od uvodne objave Ivanova evanđelja do teoloških razmišljanja Pavla i pisca Poslanice Hebrejima, Novi zavjet dosljedno potvrđuje Isusa kao božansku Riječ kroz koju je sve stvoreno i održava se. Ova doktrina, ukorijenjena u Starom zavjetu i razrađena u ranoj Crkvi, otkriva duboku tajnu Kristova identiteta i poslanja. Kao stvoritelj i održavatelj svemira, Isus nas poziva da prepoznamo svetost stvaranja i da sudjelujemo u njegovom otkupiteljskom djelu, donoseći slavu Bogu u svemu što činimo.