Ko je sastavio biblijske knjige?

  • administrators

    Sastavljanje biblijskih knjiga je fascinantan i složen povijesni proces koji se proteže kroz nekoliko stoljeća i uključuje brojne pojedince, vijeća i događaje. Da bismo razumjeli tko je sastavio biblijske knjige, moramo proniknuti u povijest i Starog i Novog zavjeta, ispitujući kako su se ti sveti tekstovi spojili da bi oblikovali kanon koji danas prepoznajemo.

    Stari zavjet

    Stari zavjet, poznat i kao hebrejska Biblija, zbirka je tekstova koji su napisani u razdoblju od otprilike 1000 godina, od oko 1400. pr. Kr. do 400. pr. Kr. Te su tekstove sastavili različiti autori, uključujući proroke, svećenike i pismoznance, a oni odražavaju vjerske, moralne i povijesne tradicije starih Izraelaca.

    Tora

    Prvih pet knjiga Starog zavjeta, poznatih kao Tora ili Petoknjižje (Postanak, Izlazak, Levitski zakonik, Brojevi i Ponovljeni zakon), tradicionalno se pripisuju Mojsiju. Iako se Mojsije smatra primarnim autorom, široko je prihvaćeno da su te tekstove sastavljali i uređivali kasniji pisari tijekom nekoliko stoljeća. Konačni oblik Tore vjerojatno se oblikovao tijekom Babilonskog izgnanstva (6. stoljeće pr. Kr.) kada su židovski znanstvenici nastojali očuvati svoju vjersku baštinu.

    Proroci i spisi

    Ostatak Starog zavjeta podijeljen je u dva glavna dijela: Proroci (Nevi'im) i Spisi (Ketuvim). Proroci uključuju povijesne knjige (kao što su Jošua, Suci, Samuel i Kraljevi) i spise velikih i manjih proroka (kao što su Izaija, Jeremija, Ezekiel i dvanaest malih proroka). Spisi obuhvaćaju raznoliku zbirku knjiga, uključujući poeziju (Psalmi, Izreke), mudrosnu književnost (Job, Propovjednik) i povijesne izvještaje (Ezra, Nehemija, Kronike).

    Proces prepoznavanja i sastavljanja ovih tekstova u kanonsku zbirku bio je postupan i uključivao je razbor vjerskih vođa i učenjaka. Do vremena 1. stoljeća nove ere, židovska zajednica općenito je prihvatila kanon koji je vrlo sličan Starom zavjetu kakav imamo danas. Taj je proces potvrdio sabor u Jamniji (oko 90. g. n. e.), gdje su židovski vođe učvrstili kanon Hebrejskih spisa.

    Novi zavjet

    Novi zavjet, sastavljen u 1. stoljeću nove ere, dokumentira život, učenja, smrt i uskrsnuće Isusa Krista, kao i razvoj rane kršćanske crkve. Sastoji se od 27 knjiga, uključujući Evanđelja, Djela apostolska, Poslanice i Otkrivenje.

    Evanđelja

    Četiri evanđelja — po Mateju, Marku, Luki i Ivanu — izvještaji su o Isusovom životu i službi. Te tekstove napisali su apostoli i njihovi bliski suradnici. Marko se općenito smatra najstarijim Evanđeljem, napisanim oko 70. godine n. e., a slijede ga Matej i Luka (oko 80-90. n. e.) i Ivan (oko 90-100. n. e.). Ti su spisi naširoko kružili ranokršćanskim zajednicama i brzo su stekli autoritativni status zbog svog apostolskog podrijetla i teološkog značaja.

    Djela apostolska i poslanice

    Djela apostolska, koja je napisao Luka, pružaju povijesni prikaz rasta rane crkve i širenja Evanđelja. Poslanice, ili pisma, napisali su apostoli poput Pavla, Petra, Jakova, Ivana i Jude raznim kršćanskim zajednicama i pojedincima, u kojima su se bavili teološkim pitanjima, etičkim ponašanjem i crkvenom organizacijom. Konkretno, Pavlova pisma bila su među najranijim novozavjetnim spisima, a neka su nastala još 50-ih godina nove ere.

    Otkrivenje

    Knjiga Otkrivenja, koja se pripisuje apostolu Ivanu, proročki je i apokaliptični tekst napisan oko 95.-96. Pruža viziju posljednjih vremena i konačnog Božjeg trijumfa.

    Proces kanonizacije

    Proces kanonizacije novozavjetnih knjiga bio je složen i trajao je nekoliko stoljeća. Ranokršćanske zajednice koristile su razne spise za poučavanje i bogoslužje, ali nisu svi bili općeprihvaćeni. Kriteriji za uključivanje u novozavjetni kanon uključivali su apostolsko autorstvo, dosljednu teologiju s prihvaćenim kršćanskim naukom, raširenu upotrebu u ranoj crkvi i nadahnuće Duhom Svetim.

    Nekoliko ključnih događaja i osoba odigralo je ključnu ulogu u procesu kanonizacije:

    Rani crkveni oci

    Crkveni oci kao što su Irenej, Tertulijan i Origen u 2. i 3. stoljeću pozivali su se i citirali mnoge novozavjetne knjige, potvrđujući njihov autoritet i široku prihvaćenost. Njihovi spisi pružaju vrijedan uvid u priznavanje kanonskih tekstova od strane rane crkve.

    Sabori i sinode

    Formalno priznanje novozavjetnog kanona dogodilo se kroz razne crkvene koncile i sinode. Sinoda u Hiponu (393. n. e.) i sabori u Kartagi (397. i 419. n. e.) imali su ključnu ulogu u popisu 27 knjiga Novog zavjeta kao kanonskih. Ovi sabori su potvrdili tekstove koji su već bili široko prihvaćeni među kršćanskim zajednicama.

    Atanazije Aleksandrijski

    Atanazije, aleksandrijski biskup, odigrao je značajnu ulogu u procesu kanonizacije. U svom Blagdanskom pismu iz 367. n. e. naveo je 27 knjiga Novog zavjeta, u skladu s kanonom koji imamo danas. Njegov utjecaj i autoritet pomogli su učvrstiti prepoznavanje ovih tekstova.

    Uloga božanskog nadahnuća

    Dok je povijesni proces sastavljanja Biblije uključivao ljudsko djelovanje, kršćani vjeruju da je konačni autor Svetog pisma Bog. Doktrina božanskog nadahnuća, kako je artikulirana u odlomcima poput 2. Timoteju 3:16 ("Sve je Pismo od Boga nadahnuto i korisno za poučavanje, ukoravanje, popravljanje i odgajanje u pravednosti") i 2. Petrova 1:21 ("Za proročanstvo" nikada nije imao svoje podrijetlo u ljudskoj volji, nego su proroci, iako ljudi, govorili od Boga dok su bili nošeni Duhom Svetim"), naglašava vjerovanje da je Duh Sveti vodio autore i sastavljače Biblije.

    Zaključak

    Sastavljanje biblijskih knjiga bio je višestruki proces koji je uključivao različite autore, urednike, vjerske vođe i vijeća tijekom mnogih stoljeća. Stari zavjet oblikovan je vjerskim i povijesnim iskustvima starih Izraelaca, dok je Novi zavjet proizašao iz nastojanja ranokršćanske zajednice da očuva i proširi učenja Isusa i apostola. Kroz božansko nadahnuće i razlučivanje rane crkve, formiran je kanon Svetog pisma, pružajući temelj za kršćansku vjeru i praksu.

    Ovo povijesno putovanje kompilacije Biblije odražava i ljudske i božanske elemente u njenom stvaranju, otkrivajući bogatu tapiseriju vjere, tradicije i božanskog vodstva koje i danas nadahnjuje i preobražava živote.


  • Ko su Sinovi Božji iz Postanka 6?

    Biblija studij
    4
    0 Votes
    4 Objave
    85 Pregleda
    klerosK

    @Gost je rekao u Ko su Sinovi Božji iz Postanka 6?:

    I u knjizi joba su se anđeli radovali stvaranju zemlje a ne sinovi božiji .

    ... Jutarnje su zvijezde zajednički radosno klicale, a svi sinovi Božji počeli s odobravanjem uzvikivati” (Job 38:7, NS).

    Zvijezde su u Bibliji uvijek simboli anđela, drugo kad su pred Boga stali Sinovi Božji i Satan - to se isto spominje u Jobu, može biti da su tu Sinovi Božji predstavnici drugih planeta koji nisu pali, a Satan je bio predstavnik zemlje, jer je Adam pogriješio - Isus kaže za nj knez ovog svijeta. Isto se za Adama kaže da je Sin Božji.....u Bibliji imamo više značenja Sin Božji
    Anđeli su stvoreni kao Sin Božji, ljudi su adoptirani kao sinovi Božji, a Isus je Sin Božji je rođen ili proistekao iz Oca. E sada ovi Sinovi Božji iz Postanka 6 su zanimljivi - sigurno je jedna opcija od prve dvije, ali koja?

  • Babylon

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    20 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koje pouke možemo naučiti iz prispodobe o velikoj gozbi u Luki 14:15-24?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Što Biblija kaže o seksualnosti i braku?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    21 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koji su primjeri Božjeg gnjeva u Bibliji?

    Biblija studij
    2
    0 Votes
    2 Objave
    40 Pregleda
    klerosK

    Postavlja se pitanje, ako je Bog pravedno gnjevan, možemo li mi i mi kršćani pokazivati takvu gnjev kao što ovi tekstovi gore kazuju. To se taklo moglo u Starom zavjetu, gdje Bog zajedno sa izraelskim narodom istrijebljivao pogane narode koji su činili zlo, nepravdu i gnusobe. Jednom kad Isusa nisu htjeli primiti stanovnici nekog sela u Samariji, vele Ivan i Jakov Isusu da siđe oganj na ovo selo, a Isus veli da nije došao da pogubi duše. Zato postvljam ovdje pitanje za sve kršćane, trebamo li biti gnjevni, pokazivati gnjev, a da ne pitam onako gnjevni npr. rušiti idole drugih religija i slično.

  • Što navodi Boga da izražava ljutnju prema Bibliji?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Spominje li Biblija dinosaure?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    13 Pregleda
    Nema odgovora
  • Što Biblija kaže o značenju snova?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    16 Pregleda
    Nema odgovora