mene zanima ovo -
GDJE je bila
MAJKA od SINA od Boga Jedinoga Oca YHVH - G Yehoshue?
GDJE je bila MARIJA?
Ko je bila Marija Magdalena u Bibliji?
-
Marija Magdalena je jedna od najintrigantnijih i najvažnijih osoba u Novom zavjetu, posebno u Evanđeljima. Njezina priča, iako ponekad obavijena povijesnom dvosmislenošću i kasnijim teološkim nagađanjima, otkriva duboku priču o iskupljenju, učeništvu i nepokolebljivoj odanosti Isusu Kristu. Razumijevanje tko je bila Marija Magdalena zahtijeva ispitivanje biblijskih tekstova, povijesnog konteksta i značajne uloge koju je imala u ranoj kršćanskoj zajednici.
Marija Magdalena se prvi put pojavljuje u Evanđelju po Luki, gdje je predstavljena kao žena iz koje je Isus istjerao sedam demona (Luka 8,2). Ovaj čin oslobođenja je ključan jer označava duboku preobrazbu u njezinom životu, prelazeći iz stanja duhovnog ropstva u stanje slobode i predanosti Isusu. Dok su neke tradicije povezivale Mariju Magdalenu s drugim ženama iz Evanđelja, poput žene grešnice koja je pomazala Isusove noge (Luka 7:37-38) ili Marije iz Betanije, nema izravnih biblijskih dokaza koji bi poduprli te poistovjećivanja. Umjesto toga, Evanđelja predstavljaju Mariju Magdalenu kao poseban lik sa svojom jedinstvenom pričom.
Ime "Magdalena" vjerojatno ukazuje na to da je Marija bila iz Magdale, grada na zapadnoj obali Galilejskog jezera. Ovaj geografski detalj stavlja je u kontekst Isusove službe u Galileji, gdje je ona, zajedno s drugim ženama, podržavala Isusa i njegove učenike. Luka 8:1-3 spominje da su Marija Magdalena, zajedno s Ivanom, Suzanom i mnogim drugima, osigurale Isusa i njegove učenike iz svojih sredstava. Ovaj odlomak naglašava ključnu ulogu koju su žene igrale u održavanju i potpori Isusove službe, što je činjenica koja se često zanemaruje u raspravama o ranom kršćanskom pokretu.
Istaknutost Marije Magdalene u evanđeoskim pripovijestima doseže svoj vrhunac u događajima koji okružuju Isusovo raspeće i uskrsnuće. Sva četiri evanđelja – po Mateju, Marku, Luki i Ivanu – bilježe njezinu prisutnost na raspeću, što ju čini jednom od rijetkih učenika koji su ostali s Isusom tijekom Njegovih posljednjih sati (Matej 27:55-56, Marko 15:40-41, Luka 23:49, Ivan 19:25). Ova postojanost pred opasnostima i tugom naglašava njezinu duboku odanost i ljubav prema Isusu.
Međutim, uloga Marije Magdalene postaje najznačajnija u izvještajima o uskrsnuću. Prema Marku 16,1-11 i Ivanu 20,1-18, Marija Magdalena bila je prva koja je svjedočila praznom grobu i uskrslom Kristu. U Ivanovu evanđelju posebno je potresan njezin susret s uskrslim Isusom. Marija stoji i plače ispred groba, a kad joj se Isus pojavi, isprva ga zamijeni za vrtlara. Tek kada ju je Isus zazvao imenom "Marija", ona ga je prepoznala i odgovorila s "Rabboni!" (što znači "Učitelj") (Ivan 20:15-16). Ovaj osobni i intimni trenutak naglašava duboku vezu između Isusa i Marije Magdalene.
Isus joj zatim daje nalog da ode i govori učenicima o njegovom uskrsnuću, čineći je prvim evanđelistom uskrslog Krista (Ivan 20,17-18). Ovo je povjerenstvo od goleme teološke važnosti. U kulturnom kontekstu u kojem su svjedočanstva žena često bila podcijenjena, Isusov izbor da se najprije otkrije Mariji Magdaleni i povjeri joj poruku o svom uskrsnuću podiže njezin status i naglašava inkluzivnost evanđeoske poruke. Prvi crkveni otac, Augustin, nazvao je Mariju Magdalenu "apostolom apostola" zbog njene uloge u naviještanju uskrsnuća učenicima.
Kroz crkvenu povijest slika Marije Magdalene bila je predmetom raznih tumačenja i pogrešnih interpretacija. U srednjem vijeku često je prikazivana kao grešnica pokajnica, na prikaz je utjecalo njezino poistovjećivanje sa grješnom ženom u Luki 7. Ta se slika zadržala u zapadnoj kršćanskoj umjetnosti i književnosti, zasjenjujući njezin biblijski prikaz kao odane učenice i svjedokinje uskrsnuće. Međutim, moderna biblijska znanost i feministička teologija nastojale su povratiti i obnoviti pravi biblijski identitet Marije Magdalene.
Priča o Mariji Magdaleni svjedočanstvo je transformativne moći Isusove službe i uključive prirode Njegove poruke. Njezin put od demonskog ugnjetavanja do toga da postane ključni svjedok uskrsnuća sažima bit Evanđelja: otkupljenje, novi život i rušenje društvenih prepreka. Njezina uloga dovodi u pitanje tradicionalne patrijarhalne strukture njezina vremena i nudi snažan primjer ženskog učeništva i vodstva u ranoj kršćanskoj zajednici.
Štoviše, susret Marije Magdalene s uskrslim Kristom poziva nas na razmišljanje o naravi istinskog učeništva. Njezino prepoznavanje Isusa kada ju On zove po imenu naglašava osobni odnos koji je svaki vjernik pozvan imati s Kristom. To je odnos karakteriziran ljubavlju, odanošću i spremnošću za dijeljenje Radosne vijesti, čak i usprkos skepticizmu ili društvenim normama.
Zaključno, Marija Magdalena stoji kao središnja figura u evanđeoskim pripovijestima, utjelovljujući teme otkupljenja, učeništva i naviještanja. Njezina priča potiče vjernike da prihvate Kristovu preobrazbenu moć, da ostanu postojani u svojoj vjeri i da hrabro naviještaju poruku uskrsnuća. Dok razmišljamo o njezinom životu i ostavštini, podsjećamo se na uključivu i transformativnu prirodu Evanđelja, koje poziva sve ljude, bez obzira na spol ili podrijetlo, da budu svjedoci uskrslog Krista.