Što Biblija kaže o šminkanju?

  • administrators

    Pitanje je li prikladno da žene nose šminku je nijansirano i zahtijeva pažljivo ispitivanje biblijskih tekstova, kulturnog konteksta i teoloških načela. Biblija ne daje konkretnu zapovijed u vezi s upotrebom šminke, ali nudi načela koja nas mogu voditi u donošenju etičkih odluka o osobnom izgledu.

    Za početak, važno je prepoznati da Biblija uključuje različite reference na ukrašavanje i postupke ljepote. Na primjer, u Starom zavjetu nalazimo primjere u kojima se spominju šminka i ukrasi. Jedna takva referenca nalazi se u knjizi o Esteri, gdje se Estera podvrgava opsežnim tretmanima ljepote, uključujući korištenje kozmetike, prije nego što je srela kralja Kserksa (Ester 2:12). Ovaj odlomak ne osuđuje korištenje šminke, već ga predstavlja kao dio kulturnih praksi tog vremena.

    Slično tome, u Ezekielovoj knjizi, prorok opisuje Jeruzalem koristeći slike žene ukrašene nakitom i šminkom (Ezekiel 23:40). Iako je ovaj odlomak metaforičan i govori o duhovnoj nevjernosti Jeruzalema, on priznaje postojanje i korištenje šminke u drevnim vremenima.

    Međutim, Biblija također nudi upozorenja protiv pretjerane ili neprikladne upotrebe ukrasa. U Novom zavjetu apostol Petar savjetuje kršćanke po pitanju ukrašavanja, naglašavajući važnost unutarnje ljepote nad vanjskim izgledom. U 1. Petrovoj 3,3-4 on piše:

    "Vaša ljepota ne bi trebala proizaći iz vanjskog ukrasa, kao što su složene frizure i nošenje zlatnog nakita ili fine odjeće. Umjesto toga, to bi trebala biti ljepota vašeg unutarnjeg jastva, neprolazne ljepote nježnog i tihog duha, koja je od velike vrijednosti u Božjim očima."

    Slično tome, apostol Pavao nudi smjernice o skromnosti i ispravnosti u 1. Timoteju 2:9-10:

    "Također želim da se žene oblače skromno, pristojno i prikladno, da se ne ukrašavaju raskošnim frizurama ili zlatom ili biserima ili skupocjenom odjećom, već dobrim djelima, prikladnim za žene koje tvrde da obožavaju Boga."

    Ovi odlomci ističu biblijsko načelo da se istinska ljepota nalazi u nečijem karakteru i postupcima, a ne u vanjskom ukrasu. Naglasak je na njegovanju srca koje odražava Kristov karakter i življenja života koji slavi Boga.

    Također je korisno razmotriti kulturni kontekst u kojem su ti biblijski tekstovi napisani. U grčko-rimskom svijetu Novog zavjeta, složene frizure, nakit i šminka često su povezivani s bogatstvom, statusom, a ponekad čak i moralnom opuštenošću. Upute apostola da se usredotoče na unutarnju ljepotu i skromnost djelomice su bile odgovor na kulturne ekscese i moralne izazove njihova vremena.

    S teološke perspektive, Biblija uči da su naša tijela hramovi Duha Svetoga (1. Korinćanima 6,19-20). To znači da smo pozvani častiti Boga svojim tijelom, uključujući i način na koji se predstavljamo. Korištenje šminke stoga treba razmotriti u svjetlu ovog načela. Koristi li se za odavanje počasti Bogu i odražavanje Njegove slike ili se koristi za privlačenje nepotrebne pozornosti na sebe ili za prilagođavanje svjetovnim standardima ljepote?

    Također je važno prepoznati da Biblija slavi raznolikost Božjeg stvaranja, uključujući ljepotu različitih kultura i tradicija. U Pjesmama nad pjesmama nalazimo slavljenje fizičke ljepote i romantične ljubavi, pri čemu mladenka i mladoženja izražavaju divljenje jedno drugome zbog izgleda (Pjesma nad pjesmama 4,1-7). Ova nas poetska knjiga podsjeća da je ljepota, uključujući fizičku ljepotu, dar od Boga i da se može cijeniti u kontekstu ljubavnog i predanog odnosa.

    U kršćanskoj literaturi razni teolozi i pisci također su se bavili temom ukrašavanja i osobnog izgleda. Na primjer, John Calvin, istaknuti reformator, naglašavao je važnost skromnosti i jednostavnosti u odijevanju, upozoravajući na taštinu i ekstravaganciju. Slično, A.W. Tozer, poznati kršćanski pastor i pisac, pisao je o opasnostima prilagođavanja svjetovnim standardima i potrebi da kršćani traže Božje odobravanje, a ne ljudsku pohvalu.

    U konačnici, pitanje šminkanja stvar je osobnog uvjerenja i pronicljivosti. Svaki pojedinac mora uz molitvu razmotriti svoje motive i utjecaj svojih izbora na njihov odnos s Bogom i drugima. Bitno je tražiti mudrost od Duha Svetoga i voditi se biblijskim načelima skromnosti, poniznosti i unutarnje ljepote.

    U praktičnom smislu, to znači da nošenje šminke nije samo po sebi pogrešno ili grešno. To može biti način da se naglasi prirodna ljepota, izrazi kreativnost i brine o sebi. Međutim, ključno je ispitati svoje srce i namjere. Nosite li šminku da biste se osjećali samopouzdano i prezentirano ili se oslanjate na nju zbog osjećaja vrijednosti i identiteta? Koristite li šminku na način da poštujete Boga i poštujete svoje tijelo kao njegov hram ili je koristite kako biste se prilagodili društvenim pritiscima i standardima?

    Zaključno, Biblija ne daje izravnu zabranu ili odobravanje nošenja šminke. Umjesto toga, nudi načela koja nas mogu voditi u donošenju etičkih i promišljenih odluka o osobnom izgledu. Usredotočujući se na unutarnju ljepotu, skromnost i poštovanje Boga svojim tijelima, možemo se pozabaviti pitanjem šminke na način koji je u skladu s našom vjerom i vrijednostima. Kao i kod svih pitanja osobne etike, bitno je tražiti Božje vodstvo, proučavati Njegovu Riječ i nastojati odražavati Njegov karakter u svemu što radimo.