Što Biblija kaže o Isusovoj ulozi u stvaranju?

  • administrators

    Isusova uloga u stvaranju dubok je i temeljni aspekt kršćanske teologije, duboko ukorijenjen u Svetom pismu. Da bismo razumjeli tu ulogu, moramo zadubiti i u Stari i u Novi zavjet, kao iu teološka razmišljanja koja su se pojavila kroz kršćansku povijest. Biblija predstavlja kohezivnu pripovijest koja otkriva Isusa ne samo kao Spasitelja, već i kao aktivnog aktera stvaranja, blisko uključenog u stvaranje svemira.

    Evanđelje po Ivanu počinje snažnom izjavom o Isusovoj božanskoj ulozi u stvaranju. Ivan 1:1-3 kaže: "U početku bijaše Riječ, i Riječ bijaše u Boga, i Riječ bijaše Bog. On bijaše u početku s Bogom. Sve je po njemu postalo; bez njega ništa nije postalo je napravljen." Ovdje Ivan identificira Isusa kao "Riječ" (Logos na grčkom), naglašavajući Njegovo preegzistenciju i aktivno sudjelovanje u stvaranju svega. Ovaj odlomak odjekuje uvodnim riječima Postanka, "U početku stvori Bog nebo i zemlju" (Postanak 1,1), povezujući tako Isusa izravno s Božjim stvaralačkim djelom.

    Apostol Pavao također tumači Isusovu ulogu u stvaranju u svojoj poslanici Kološanima. U Kološanima 1,15-17 Pavao piše: "Sin je slika nevidljivoga Boga, prvorođenac nad svim stvorenjem. Jer u njemu je sve stvoreno: što je na nebu i na zemlji, vidljivo i nevidljivo, bilo prijestolja ili Moći ili vladari ili vlasti; sve je stvoreno kroz Njega i za Njega je prije svega, i u Njemu se sve drži." Ovaj odlomak ne samo da ponovno potvrđuje Isusovo sudjelovanje u stvaranju svega, već također naglašava Njegovu nadmoć i moć održavanja nad svemirom. Isus je prikazan kao agent preko kojeg je sve stvoreno postalo i onaj koji ga nastavlja održavati.

    Pisac Poslanice Hebrejima dodatno naglašava Isusov stvaralački autoritet. Hebrejima 1:2-3 kaže: "U ove posljednje dane progovorio nam je po svome Sinu, kojega je postavio baštinikom svega i po kojemu je stvorio svemir. Sin je sjaj Božje slave i točan predstavljanje Njegovog bića, podupirući sve Njegovom moćnom riječju." Ovaj odlomak pojačava ideju da je Isus i stvoritelj i održavatelj svemira, utjelovljujući samu bit i slavu Božju.

    Stari zavjet također sadrži naznake i predslike Isusove uloge u stvaranju. Mudre izreke 8:22-31, koje kršćanski teolozi često tumače kao personifikaciju božanske mudrosti, govore o prisutnosti mudrosti i sudjelovanju u stvaranju: "Gospodin me je izveo kao prvijenca svojih djela, prije svojih davnih djela; oblikovan sam prije mnogo vremena, na samom početku, kada je svijet nastao... Tada sam neprestano bio uz Njega, dan za danom sam se radovao uvijek u Njegovoj prisutnosti." Ranokršćanski mislioci, poput Justina Mučenika i Ireneja, vidjeli su u ovom odlomku prefiguraciju Krista, vječne Božje mudrosti, aktivne u stvaranju.

    Novozavjetni prikaz Isusa kao Logosa, božanske Riječi kroz koju je sve stvoreno, odražava duboki teološki uvid. Pojam Logosa bio je poznat u helenističkoj misli, gdje je označavao racionalni princip koji uređuje svemir. Identificirajući Isusa kao Logosa, novozavjetni pisci iznosili su radikalnu tvrdnju: racionalno načelo koje podupire i održava kozmos nije apstraktna sila nego osoba, Isus Krist. Ova identifikacija premošćuje jaz između židovskog razumijevanja osobnog Boga stvoritelja i grčkog filozofskog koncepta načela uređenja.

    Rani crkveni oci dalje su razvili ovo teološko shvaćanje. Atanazije Aleksandrijski, u svom temeljnom djelu "O utjelovljenju", tvrdi da je Božja Riječ, koja se utjelovila u Isusu, ista Riječ kroz koju je sve stvoreno. Atanazije piše: "Kroz ovu Riječ nebesa su učvršćena i zemlja utemeljena; i svi elementi u cijelom stvorenju su raspoređeni, i Njegovom providnošću njima se upravlja i njima se upravlja." Za Atanazija, utjelovljenje Riječi je nastavak stvaralačkog djela Boga, koji sada ulazi u svijet da ga otkupi i obnovi.

    Nicejsko vjerovanje, formulirano u četvrtom stoljeću, sažima ovo vjerovanje u svojoj izjavi: "Vjerujemo u jednoga Gospodina, Isusa Krista, jedinoga Sina Božjega, vječno rođenog od Oca, Boga od Boga, Svjetlost od Svjetla, pravoga Boga od istinski Bog, rođen, a ne stvoren, od jednog Bića s Ocem; kroz njega je sve postalo." Ova vjera, koju kršćani recitiraju preko denominacijskih linija, potvrđuje vječno Isusovo božanstvo i njegovu ulogu u stvaranju, odražavajući konsenzus rane crkve o ovom ključnom aspektu kristologije.

    Osim ovih teoloških promišljanja, Isusova uloga u stvaranju ima praktične implikacije za kršćansku vjeru i život. Prepoznavanje Isusa kao stvoritelja i održavatelja svemira poziva vjernike da vide svijet kao odraz Njegove mudrosti, moći i ljubavi. Poziva na stav poštovanja i upravljanja prema stvorenome, priznajući njegovu inherentnu vrijednost i svrhu kao djelo Kristovih ruku. Nadalje, produbljuje naše razumijevanje spasenja, jer onaj koji je stvorio svijet ujedno je i onaj koji ga otkupljuje. Kontinuitet između stvaranja i otkupljenja naglašava sveobuhvatan opseg Božjeg spasenjskog plana, koji obuhvaća i materijalnu i duhovnu dimenziju postojanja.

    Zaključno, Biblija predstavlja bogat i višestruk portret Isusove uloge u stvaranju. Od uvodne objave Ivanova evanđelja do teoloških razmišljanja Pavla i pisca Poslanice Hebrejima, Novi zavjet dosljedno potvrđuje Isusa kao božansku Riječ kroz koju je sve stvoreno i održava se. Ova doktrina, ukorijenjena u Starom zavjetu i razrađena u ranoj Crkvi, otkriva duboku tajnu Kristova identiteta i poslanja. Kao stvoritelj i održavatelj svemira, Isus nas poziva da prepoznamo svetost stvaranja i da sudjelujemo u njegovom otkupiteljskom djelu, donoseći slavu Bogu u svemu što činimo.


  • Ko su Sinovi Božji iz Postanka 6?

    Biblija studij
    4
    0 Votes
    4 Objave
    85 Pregleda
    klerosK

    @Gost je rekao u Ko su Sinovi Božji iz Postanka 6?:

    I u knjizi joba su se anđeli radovali stvaranju zemlje a ne sinovi božiji .

    ... Jutarnje su zvijezde zajednički radosno klicale, a svi sinovi Božji počeli s odobravanjem uzvikivati” (Job 38:7, NS).

    Zvijezde su u Bibliji uvijek simboli anđela, drugo kad su pred Boga stali Sinovi Božji i Satan - to se isto spominje u Jobu, može biti da su tu Sinovi Božji predstavnici drugih planeta koji nisu pali, a Satan je bio predstavnik zemlje, jer je Adam pogriješio - Isus kaže za nj knez ovog svijeta. Isto se za Adama kaže da je Sin Božji.....u Bibliji imamo više značenja Sin Božji
    Anđeli su stvoreni kao Sin Božji, ljudi su adoptirani kao sinovi Božji, a Isus je Sin Božji je rođen ili proistekao iz Oca. E sada ovi Sinovi Božji iz Postanka 6 su zanimljivi - sigurno je jedna opcija od prve dvije, ali koja?

  • Babylon

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    20 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koje pouke možemo naučiti iz prispodobe o velikoj gozbi u Luki 14:15-24?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Što Biblija kaže o seksualnosti i braku?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    21 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koji su primjeri Božjeg gnjeva u Bibliji?

    Biblija studij
    2
    0 Votes
    2 Objave
    40 Pregleda
    klerosK

    Postavlja se pitanje, ako je Bog pravedno gnjevan, možemo li mi i mi kršćani pokazivati takvu gnjev kao što ovi tekstovi gore kazuju. To se taklo moglo u Starom zavjetu, gdje Bog zajedno sa izraelskim narodom istrijebljivao pogane narode koji su činili zlo, nepravdu i gnusobe. Jednom kad Isusa nisu htjeli primiti stanovnici nekog sela u Samariji, vele Ivan i Jakov Isusu da siđe oganj na ovo selo, a Isus veli da nije došao da pogubi duše. Zato postvljam ovdje pitanje za sve kršćane, trebamo li biti gnjevni, pokazivati gnjev, a da ne pitam onako gnjevni npr. rušiti idole drugih religija i slično.

  • Što navodi Boga da izražava ljutnju prema Bibliji?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Spominje li Biblija dinosaure?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    13 Pregleda
    Nema odgovora
  • Što Biblija kaže o značenju snova?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    16 Pregleda
    Nema odgovora