Koje je značenje 'rođen' u Bibliji?


  • Pojam "rođen" ima duboko teološko značenje, osobito u kontekstu Biblije i kršćanske teologije. Da bismo razumjeli njegovo značenje, moramo proniknuti u njegovu upotrebu u Starom i Novom zavjetu, s posebnim fokusom na njegovu primjenu na Isusa Krista. Izraz "rođen" često se susreće u poznatom stihu Ivan 3:16 (KJV): "Jer Bog je tako ljubio svijet da je dao svog jedinorođenog Sina, da nijedan koji u njega vjeruje ne propadne, nego da ima život vječni. " Ovdje je riječ "rođen" prevedena s grčke riječi "μονογενής" (monogenēs).

    Kontekst Starog zavjeta

    U Starom zavjetu pojam "rođenosti" često se povezuje s idejom očinstva ili rađanja djece. Na primjer, u Postanku 5, genealogije često koriste izraz za opisivanje loze od Adama nadalje: "I poživje Adam stotinu i trideset godina i rodi sina na svoju sliku, na svoju sliku; i nadjenu mu ime Šet" (Postanak 5:3, KJV). Ovdje "roditi" (glagolski oblik od "rođen") ukazuje na čin rađanja, naglašavajući biološki odnos između oca i njegovog potomka.

    Međutim, Stari zavjet također koristi "rođen" u više metaforičkom smislu, posebno u odnosu na Božji odnos s Izraelom i Davidovim kraljem. Na primjer, u Psalmu 2,7 (KJV) čitamo: "Ja ću objaviti naredbu: Jahve mi reče: Ti si moj sin, ja te danas rodih." Ovaj se stih tradicionalno shvaća kao mesijansko proročanstvo, koje upućuje na Kristov dolazak. Ovdje "rođen" podrazumijeva jedinstven odnos između Boga i kralja, odnos koji nadilazi puko fizičko podrijetlo i uključuje posebno božansko imenovanje i naklonost.

    Kontekst Novog zavjeta

    U Novom zavjetu pojam "rođen" poprima dublje teološko značenje, posebno u odnosu na Isusa Krista. Grčka riječ "μονογενής" (monogenēs) koristi se za opis Isusa u nekoliko ključnih odlomaka, uključujući Ivan 1:14, 1:18 i 3:16. Izraz se često prevodi kao "jedinorođen" u verziji kralja Jakova, ali se također može prevesti kao "jedan i jedini" ili "jedinstven" u drugim prijevodima.

    Ivan 1:14 (KJV) kaže: "I Riječ tijelom postade i nastani se među nama (i vidjesmo slavu njegovu, slavu kao Jedinorođenca od Oca), puna milosti i istine." Ovaj stih naglašava jedinstvenu prirodu Isusa kao utjelovljene Riječi Božje. Izraz "jedinorođeni" naglašava da Isus nije samo još jedno ljudsko biće, već ima jedinstven status bez premca kao Sin Božji.

    Teološke implikacije

    Upotreba riječi "rođen" u odnosu na Isusa Krista nosi nekoliko važnih teoloških implikacija:

    1. Jedinstvenost Krista: Izraz "rođen" označava da je Isus jedinstven - On je jedini od svoje vrste. Dok se vjernici nazivaju djecom Božjom posvojenjem (Rimljanima 8,15; Efežanima 1,5), Isus je Sin Božji na način koji je bitno drugačiji. On dijeli istu božansku bit kao i Otac, kao što je potvrđeno u Nicejskom vjerovanju: "rođen, ne stvoren, od jedne je tvari s Ocem."

    2. Vječno nastajanje: Koncept da je Isus "rođen" od Oca također govori o doktrini vječnog naraštaja Sina. To znači da je Sin vječno izveden od Oca, ne u vremenskom smislu, već u vječnom, relacijskom smislu. Ovo je otajstvo koje nadilazi ljudsko razumijevanje, ali je ključno za održavanje razlike između osoba Trojstva dok potvrđuje njihovo jedinstvo u biti.

    3. Utjelovljenje: Izraz "rođen" također naglašava utjelovljenje Isusa Krista. Kao što pokazuje Ivan 1:14, Riječ je tijelom postala. To znači da je vječni Božji Sin uzeo ljudsku narav ne prestajući biti božanski. Utjelovljenje je ključni događaj u kršćanskoj teologiji, koji pokazuje Božju neizmjernu ljubav i predanost otkupljenju čovječanstva.

    4. Objava Oca: Isus, kao "jedinorođeni" Sin, jedinstveno nam objavljuje Oca. Ivan 1:18 (KJV) kaže: "Boga nitko nikada nije vidio; Jedinorođeni Sin, koji je u krilu Očevu, on ga obznani." Isus nam čini nevidljivog Boga poznatim na način na koji to nitko drugi ne može, jer On dijeli istu božansku prirodu i ima prisan odnos s Ocem.

    Povijesna i doktrinarna pojašnjenja

    Rana crkva borila se sa značenjem "rođenog" u odnosu na Isusa Krista, osobito u kontekstu arijanske kontroverze. Arije, prezbiter iz četvrtog stoljeća, tvrdio je da je Sin stvoreno biće i da nije suvječan s Ocem. Kao odgovor na to, Nicejski sabor (325. g. po Kr.) potvrdio je ortodoksno shvaćanje Isusa kao "rođenog, ne stvorenog, koji je od jedne tvari s Ocem". To je bilo ključno za održavanje doktrine o Trojstvu i punom božanstvu Isusa Krista.

    Crkveni oci poput Atanazija i Augustina dalje su razložili koncept vječnog naraštaja. Atanazije je u svom djelu "O utjelovljenju" naglasio da je Sin vječno rođen od Oca, što znači da nikada nije bilo vremena kada Sin nije postojao. Augustin je u svom djelu "O Trojstvu" razradio relacijske aspekte unutar Božanstva, opisujući Oca kao izvor naraštaja Sina, a ipak potvrđujući njihovu sujednakost i suvječnost.

    Praktične implikacije za vjernike

    Razumijevanje značenja "rođenog" ima praktične implikacije za današnje vjernike. Produbljuje našu zahvalnost za jedinstvenost i božanstvenost Isusa Krista, potičući nas da ga štujemo s većim poštovanjem i strahopoštovanjem. Priznavanje Isusa kao "jedinorođenog" Sina također pojačava važnost utjelovljenja i duljine koje je Bog išao da bi nas otkupio.

    Štoviše, ovo razumijevanje poboljšava naše razumijevanje Trojstva, pomažući nam da cijenimo dinamiku odnosa unutar Božanstva. Podsjeća nas da je naše spasenje ukorijenjeno u vječnoj ljubavi i zajedništvu između Oca, Sina i Duha Svetoga. To nas može potaknuti da težimo dubljim odnosima unutar Kristova tijela, odražavajući jedinstvo i ljubav koja postoji unutar Trojstva.

    Konačno, priznavanje Isusa kao "jedinorođenog" Sina može ojačati našu vjeru u pouzdanost Njegove objave. Budući da Isus na jedinstven način otkriva Oca, možemo vjerovati njegovim učenjima i slijediti ga s povjerenjem, znajući da je on krajnji izvor istine i života.

    Zaključak

    Izraz "rođen" u Bibliji, posebno u odnosu na Isusa Krista, bogat je teološkim značenjem. Označava Njegov jedinstveni status Sina Božjeg, Njegovo vječno rađanje od Oca i Njegovo utjelovljenje kao Riječi koja je tijelom postala. Ovo razumijevanje je ključno za održavanje ortodoksnih kršćanskih vjerovanja o Trojstvu i potpunom Isusovom božanstvu. Također ima duboke praktične implikacije za naše štovanje, odnose i vjeru. Dok razmišljamo o značenju riječi "rođeni", uvučeni smo u dublje razumijevanje otajstva i veličanstvenosti Božjeg otkupiteljskog djela po Njegovom jedinorođenom Sinu.


  • Ko su Sinovi Božji iz Postanka 6?

    Biblija studij
    4
    0 Votes
    4 Objave
    85 Pregleda
    klerosK

    @Gost je rekao u Ko su Sinovi Božji iz Postanka 6?:

    I u knjizi joba su se anđeli radovali stvaranju zemlje a ne sinovi božiji .

    ... Jutarnje su zvijezde zajednički radosno klicale, a svi sinovi Božji počeli s odobravanjem uzvikivati” (Job 38:7, NS).

    Zvijezde su u Bibliji uvijek simboli anđela, drugo kad su pred Boga stali Sinovi Božji i Satan - to se isto spominje u Jobu, može biti da su tu Sinovi Božji predstavnici drugih planeta koji nisu pali, a Satan je bio predstavnik zemlje, jer je Adam pogriješio - Isus kaže za nj knez ovog svijeta. Isto se za Adama kaže da je Sin Božji.....u Bibliji imamo više značenja Sin Božji
    Anđeli su stvoreni kao Sin Božji, ljudi su adoptirani kao sinovi Božji, a Isus je Sin Božji je rođen ili proistekao iz Oca. E sada ovi Sinovi Božji iz Postanka 6 su zanimljivi - sigurno je jedna opcija od prve dvije, ali koja?

  • Babylon

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    20 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koje pouke možemo naučiti iz prispodobe o velikoj gozbi u Luki 14:15-24?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Što Biblija kaže o seksualnosti i braku?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    21 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koji su primjeri Božjeg gnjeva u Bibliji?

    Biblija studij
    2
    0 Votes
    2 Objave
    40 Pregleda
    klerosK

    Postavlja se pitanje, ako je Bog pravedno gnjevan, možemo li mi i mi kršćani pokazivati takvu gnjev kao što ovi tekstovi gore kazuju. To se taklo moglo u Starom zavjetu, gdje Bog zajedno sa izraelskim narodom istrijebljivao pogane narode koji su činili zlo, nepravdu i gnusobe. Jednom kad Isusa nisu htjeli primiti stanovnici nekog sela u Samariji, vele Ivan i Jakov Isusu da siđe oganj na ovo selo, a Isus veli da nije došao da pogubi duše. Zato postvljam ovdje pitanje za sve kršćane, trebamo li biti gnjevni, pokazivati gnjev, a da ne pitam onako gnjevni npr. rušiti idole drugih religija i slično.

  • Što navodi Boga da izražava ljutnju prema Bibliji?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Spominje li Biblija dinosaure?

    Biblija studij
    1
    0 Votes
    1 Objave
    13 Pregleda
    Nema odgovora
  • Kako Pavao pomiruje zakon i milost u svojim poslanicama crkvama?

    Biblija studij
    2
    0 Votes
    2 Objave
    30 Pregleda
    klerosK

    Ako je samo milost, onda Zakonu tu nema mjesta neki će reći. Drugi će Zakon uzvisivati kao da on spašava, ali istina je negdje tu između. Naravno da smo milošću spašeni, ali Zakon nam služi kao ogledalo. Kad smo prljavi, onda tražimo ogledalo da vidimo gdje smo prljavi na licu, i onda to vodom operemo. Tako je i sa grijehom, ako vidimo da kršimo Zakon, tražimo Kristovu krv da nas očisti. Zakon je pedaigogos - peidagogosi su u staroj Grčkoj vodili djecu bogataša u školu, bili su njihovi čuvari. Eto malo o Zakonu i Milosti.