Što Ponovljeni zakon 22:28-29 kaže o braku nakon silovanja?


  • Ponovljeni zakon 22:28-29 odlomak je koji često izaziva značajnu raspravu i zabrinutost zbog svoje osjetljive prirode i etičkih implikacija koje pokreće. Stihovi glase kako slijedi u engleskoj standardnoj verziji (ESV):

    "Ako muškarac sretne djevicu koja nije zaručena, pa je zgrabi i legne s njom, i oni se nađu, tada će muškarac koji je ležao s njom dati ocu mlade žene pedeset šekela srebra, neka mu ona i dalje bude žena, budući da ju je obeščastio, ne smije se razvesti od nje sve svoje dane."

    Da bismo u potpunosti razumjeli ovaj odlomak, bitno je razmotriti povijesni i kulturni kontekst drevnog Izraela, širu biblijsku pripovijest i prirodu Božje pravde i milosrđa.

    Povijesni i kulturni kontekst

    U drevnom Izraelu, društvena struktura bila je uvelike drugačija od našeg suvremenog okruženja. Žene, osobito mlade djevice, često su smatrane pod skrbništvom svojih očeva sve dok se ne udaju. Gubitak nevinosti žene izvan braka mogao bi ozbiljno utjecati na njen društveni položaj i izglede u budućnosti. U tom kontekstu, zakoni navedeni u Ponovljenom zakonu imali su za cilj riješiti i ublažiti potencijalnu štetu koja bi mogla zadesiti ženu u takvoj situaciji.

    Plaćanje pedeset šekela srebra ocu mlade žene bilo je namijenjeno kao naknada za prekršaj i kao oblik nevjestinske cijene. Bio je to značajan iznos, odražavajući ozbiljnost prijestupa i vrijednost pridanu ženinoj dobrobiti. Zahtjev da se muškarac oženi ženom i zabrana razvoda od nje imali su za cilj osigurati njezinu dugoročnu sigurnost i zaštitu, jer bi se inače mogla suočiti sa životom u siromaštvu i sramoti.

    Šira biblijska pripovijest

    Širi biblijski narativ otkriva Boga koji je duboko zabrinut za pravdu, milosrđe i zaštitu ranjivih. Razni odlomci u Starom zavjetu naglašavaju Božju brigu za potlačene, marginalizirane i one koji trpe nepravdu. Na primjer, Psalam 68:5 opisuje Boga kao "Oca siročadi i zaštitnika udovica", ističući Njegov suosjećajni karakter.

    U kontekstu Ponovljenog zakona 22:28-29, zakon se može promatrati kao zaštitna mjera unutar ograničenja svog vremena. Nastojala je pružiti oblik pravde i sigurnosti za ženu kojoj je učinjena nepravda, osiguravajući da je počinitelj ne može jednostavno napustiti nakon što ju je zlostavljao.

    Narav Božje pravde i milosrđa

    Ključno je prepoznati da su zakoni u Starom zavjetu, uključujući one u Ponovljenom zakonu, bili dio zavjetnog odnosa između Boga i Izraela. Osmišljeni su da odražavaju Božju svetost i pravdu, ali su također morali djelovati unutar kulturnih i društvenih normi tog vremena.

    Isus Krist u Novom zavjetu daje dublje otkrivenje Božjeg karaktera i ispunjenje zakona. U Mateju 5:17 Isus kaže: "Ne mislite da sam došao ukinuti Zakon ili Proroke; nisam došao ukinuti ih, nego ispuniti." Kroz svoja učenja i djela Isus je naglašavao načela ljubavi, milosrđa i pravde na način koji je nadilazio slovo zakona.

    Na primjer, u Ivanu 8:1-11, Isus susreće ženu uhvaćenu u preljubu. Zakon je propisao kamenovanje za takav prijestup, ali Isus odgovara sa suosjećanjem i mudrošću, govoreći: "Tko je među vama bez grijeha, neka prvi baci kamen na nju" (Ivan 8:7). Ovaj događaj naglašava važnost milosrđa i priznavanja ljudske pogreške u provođenju pravde.

    Moderna primjena i etička razmatranja

    Kada tumačimo i primjenjujemo drevne biblijske zakone u našem suvremenom kontekstu, bitno je to činiti uz razumijevanje temeljnih načela, a ne doslovnog pristupa. Ponovljeni zakon 22:28-29, kada se promatra kroz objektiv cijele biblijske priče, otkriva Božju brigu za pravdu i zaštitu za ranjive, čak i unutar ograničenja drevnih društvenih normi.

    U moderno doba, etička razmatranja koja okružuju pitanja poput silovanja i braka rješavaju se s većom sviješću o individualnim pravima, autonomiji i potrebi za pravdom koja poštuje dostojanstvo svih uključenih osoba. Biblijska načela pravde, milosrđa i zaštite za ranjive i dalje su relevantna, ali njihova primjena mora biti utemeljena na potpunijem otkrivenju Božjeg karaktera u Kristu i etičkom napretku našeg vremena.

    Zaključak

    Ponovljeni zakon 22:28-29 je izazovan odlomak koji zahtijeva pažljivo tumačenje i razumijevanje unutar svog povijesnog i kulturnog konteksta. Odražava pokušaj pružanja pravde i zaštite za ranjivu ženu u drevnom Izraelu, unutar ograničenja tog društva. Šira biblijska pripovijest i učenja Isusa Krista otkrivaju Boga koji je duboko zabrinut za pravdu, milosrđe i zaštitu potlačenih.

    Kao nedenominacijski kršćani, pozvani smo podržavati ova načela na način koji poštuje dostojanstvo i prava svih pojedinaca, priznajući puno otkrivenje Božjeg karaktera u Kristu. Čineći to, možemo vjerno tumačiti i primijeniti učenja Svetoga pisma u našem suvremenom kontekstu, nastojeći utjeloviti pravdu i milosrđe koje Bog želi za sve ljude.


  • Gdje je Mojsije pisao o Isusu u Starom zavjetu?

    Petoknjižje
    2
    0 Votes
    2 Objave
    97 Pregleda
    FaithF

    Da od pada u grijeh, pa paljenje Sodome i Gomore, kada je lot sa svojim.kcerima i ženom bio pušten, kada Avran poslan tamo govorio je sa njim i molio ga , ako bude bar 40,.pa 35, pa 30, pa 20 , pa 10 vjernih fa će ih spasiti.
    I naravno kada došao bratu lotu ,.onda došli anđeli , a lot nije znao ko su.
    Ok... I ond Lotiva žena bila upozorena da se ne okreće da ide naprijed, ali okrenula se i pretvorila se u stup.
    I skroz križ cijeli stari zavjet dok šta piše o Gospodu našem Isusu, ali ljudi ne razumiju ili ne žele, ne znam šta bi rekla.
    Pa onda govore odvratne stvari o starozavjetnom Bogu, a da je drugi Bog u novim zavjetu koji je Isus net ne razumiju da Sin Božji ili Gospod Isus sve činio pod potpunom dopuštenjem Boga Oca
    Naime i Bog se dogovarao sa Sinom.u oko stvaranja čovjeka, a ne sa anđelima koji su stvorenja.
    Sin postoji od prije svega stalno sa Ocem, ako razumijem dobro pošto je Bog mudar , a Isus govru u pričama Salamonovim o Sebi
    Priče Solomonove 8:22-36

    22 Gospod me imao na početku svog puta, pre njegovih dela od starine.
    23 Postavljena sam još od davnina, od početka, od vremena pre nego što je zemlja nastala.
    24 Rođena sam kad još nije bilo bezdana vodenih, kad nije bilo izvora obilnih voda.
    25 Rođena sam pre nego što su gore utvrđene, pre nego što su brda nastala,
    26 kad još nije načinio zemlju, ni polja, ni prva zrna plodne zemlje.
    27 Kad je uređivao nebesa, bila sam tu. Kad je odredio krug nad licem bezdana vodenog,
    28 kad je u visinama učvršćivao oblake, kad je utvrđivao izvore bezdana vodenog,
    29 kad je moru odredio granice koje vode njegove ne smeju preći, kad je određivao temelje zemlji,
    30 tada sam bila uz njega kao vešt graditelj, i dan za danom bila sam mu naročita radost, i veselila sam se pred njim sve vreme,
    31 veselila sam se plodnom tlu zemlje njegove i radost su mi bili sinovi ljudski.
    32 Zato me poslušajte, sinovi moji. Srećni su oni koji se drže puteva mojih.
    33 Slušajte pouku i postanite mudri, i ne zanemarujte je.
    34 Srećan je čovek koji me sluša i svaki dan na vratima mojim bdi, koji stražari kod dovratka vrata mojih.
    35 Jer ko mene nalazi, nalazi život, i zadobija naklonost Gospodnju.
    36 A ko me ne nalazi, zlo čini duši svojoj. Svi koji me mrze, vole smrt.”

    Mislim da je ovaj stih najjasniji,.premda mnogi ne razumiju ni taj stih i čude se kada kažem da to Sin Božji govori za sebe , ili Isus, ako želim objasniti
    Samo ima jedna Biblija ne znam koji prevod gdje piše krugu prevod- stvorena sam.
    Zašto bi Bog stvarao Mudrost , kada je On sam po sebi mudra, ali Sin je isto Očeva Mudrost . Nije li Gospod Isus Krist na zemlji u tijelu grršnog čovjeka ,.pisti nije kao čovjek dmjei znati sve da ne bi sve rekao jer je bio potpuna istina i u Njega se laži nije našlo, ni prevare kao što je i Bog Otac spdulyns Ljubav.

    Isus kao čovjek od rođenja morao je rasti u mudrosti i čitati sveto pismo dok nije shvatio ko je!
    Tako sada i mi moramo da bi mogli živjeti životom kakav je živjeti i nas Gospod Isus Krist

  • Zašto je Mojsiju bio zabranjen ulazak u Obećanu zemlju?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    23 Pregleda
    Nema odgovora
  • Kakvo je značenje događaja u Levitskom zakoniku 10?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    16 Pregleda
    Nema odgovora
  • O čemu govori Levitski zakonik?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koje su različite vrste prinosa opisane u Levitskom zakoniku?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    18 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koje je značenje i kontekst Levitskog zakonika 18:22?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    17 Pregleda
    Nema odgovora
  • Što Levitski zakonik 19:28 kaže o tetovažama?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    27 Pregleda
    Nema odgovora
  • Zašto je Bog odlučio potopiti Zemlju prema Bibliji?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    17 Pregleda
    Nema odgovora