Što znači Izlazak 3:14?
-
Izlazak 3:14 jedan je od najdubljih i teološki najbogatijih stihova u cijeloj Bibliji. Ona glasi: "Bog reče Mojsiju: 'JA SAM KOJI JESAM'.' I reče: 'Ovo reci Izraelskom narodu: 'Ja JESAM poslao me je k vama.'"
Da bismo razumjeli dubinu ovog stiha, prvo moramo razmotriti kontekst u kojem se pojavljuje. Mojsije, čuvajući stado svog tasta Jitra, nailazi na gorući grm na brdu Horeb. Ovo je ključni trenutak, budući da se Bog sprema zadužiti Mojsija da izvede Izraelce iz egipatskog ropstva. Kada Mojsije pita Boga što bi trebao reći Izraelcima kada pitaju za ime Boga koji ga je poslao, Bog odgovara s "JA SAM KOJI JESAM."
Izraz "JA SAM KOJI JESAM" (na hebrejskom, "Ehyeh-Asher-Ehyeh") je izjava Božje vječne, samopostojeće prirode. Označava da je Bog nepromjenjiv, samodostatan i neovisan o svim stvarima. Ova izjava izdvaja Boga od svih drugih bića koja svoje postojanje vuku iz nečeg drugog. Božje postojanje ne ovisi ni o čemu; On jednostavno jest. Ovaj koncept je temelj za razumijevanje prirode Boga u judeo-kršćanskoj tradiciji.
Ime "JA JESAM" (Ehyeh) izvedeno je iz hebrejskog glagola "hayah", što znači "biti" ili "postojati". Ovaj glagolski oblik naglašava Božju dinamičnu i djelatnu prisutnost. Božja samoidentifikacija kao "JA JESAM" poručuje da On nije udaljeno ili odvojeno božanstvo, već onaj koji je aktivno uključen u svijet i živote svog naroda. To je dodatno naglašeno Njegovom interakcijom s Mojsijem i Njegovom obvezom da izbavi Izraelce iz ropstva.
Implikacije "JA SAM KOJI JESAM" su višestruke. Prvo, govori o Božjoj aseitnosti, teološkom pojmu koji označava Božje samopostojanje i neovisnost o stvorenju. Za razliku od ljudi i ostatka stvorenja, čije postojanje ovisi o Bogu, Bog je samoodrživ. To se ponavlja u odlomcima kao što je Izaija 44:6, gdje Bog izjavljuje: "Ja sam prvi i ja sam posljednji; osim mene nema boga."
Drugo, "JA SAM KOJI JESAM" ukazuje na Božju nepromjenjivost, što znači da se On ne mijenja. Jakovljeva 1:17 to pojačava izjavom: "Svaki dobar dar i svaki savršeni dar odozgor je, silazi od Oca svjetla, kod kojega nema promjene ni sjene koja bi nastala promjenom." Božja priroda, karakter i obećanja ostaju postojani kroz vrijeme, pružajući pouzdan temelj za vjeru i povjerenje.
Treće, ime "JA JESAM" označava Božju vječnu prisutnost. U Otkrivenju 1:8, Bog je opisan kao "Alfa i Omega... koji jest i koji je bio i koji će doći, Svemogući." Ova vječna prisutnost uvjerava Izraelce, a time i sve vjernike, da je Bog uvijek s njima, nadilazeći vrijeme i prostor.
Teološki, "JA SAM KOJI JESAM" također predočava novozavjetnu objavu Isusa Krista. U Evanđelju po Ivanu, Isus daje nekoliko izjava "JA JESAM" koje ponavljaju Izlazak 3:14. Na primjer, u Ivanu 8:58, Isus izjavljuje: "Prije nego što je Abraham bio, Ja jesam." Ova izjava ne samo da potvrđuje Njegovo prethodno postojanje, već i Njegovo božanstvo, izravno ga povezujući s Bogom gorućeg grma. Druge izjave "JA JESAM", kao što su "Ja sam kruh života" (Ivan 6:35), "Ja sam svjetlo svijeta" (Ivan 8:12) i "Ja sam uskrsnuće i život" (Ivan 11,25), dalje otkrivaju Isusa kao utjelovljenog Boga koji zadovoljava svaku ljudsku potrebu.
Iz pastoralne perspektive, Izlazak 3:14 nudi duboku utjehu i sigurnost. Podsjeća vjernike da je Bog vječno prisutan i nepromjenjiv. U vremenima neizvjesnosti i krize, spoznaja da je Bog „JA JESAM“ donosi stabilnost i nadu. Božje samootkrivenje Mojsiju uvjerava nas da On nije daleka, neosobna sila, već osoban, relacijski Bog koji je intimno uključen u živote svog naroda.
Štoviše, ovaj stih izaziva vjernike da vjeruju u Božju dostatnost. Baš kao što je Mojsije bio pozvan osloniti se na Božju prisutnost i moć, a ne na vlastite sposobnosti, i mi smo pozvani staviti svoje povjerenje u Onoga koji je samodostatan i svemoćan. Ovo povjerenje nije slijepo, već se temelji na povijesnom i trajnom otkrivenju Božjeg karaktera i djela.
U kršćanskoj literaturi brojni su teolozi razmišljali o značaju Izlaska 3,14. Na primjer, A.W. Tozer, u svom klasičnom djelu "Znanje o svetom", piše o Božjim atributima, naglašavajući Njegovo samopostojanje i nepromjenjivost kako je otkriveno u ovom stihu. Tozerova razmišljanja pomažu vjernicima da shvate Božju narav koja izaziva strahopoštovanje i njeguju dublje poštovanje i povjerenje u Njega.
Zaključno, Izlazak 3:14 je kamen temeljac biblijske teologije, otkrivajući suštinsku prirodu Boga kao samopostojećeg, nepromjenjivog i vječno prisutnog. Pruža temelj za razumijevanje Božjeg odnosa s Njegovim narodom i Njegovog otkupiteljskog djela kroz povijest. Za vjernike, to je izvor duboke sigurnosti i poziv na povjerenje u dostatnost i vjernost velikog "JA JESAM".