Zašto je Bog dao prednost Jakovu nego Ezavu?


  • Priča o Jakovu i Ezavu, koja se nalazi u Knjizi Postanka, fascinantna je i složena pripovijest koja je stoljećima intrigirala teologe, znanstvenike i vjernike. To što je Bog dao prednost Jakovu nad Ezavom nije samo ključni trenutak u pripovijesti iz Postanka, već i duboka teološka izjava koja odjekuje kroz cijelo Sveto pismo. Da bismo razumjeli zašto je Bog dao prednost Jakovu nad Ezavom, moramo proniknuti u biblijski tekst, istražiti kulturni i povijesni kontekst i razmotriti teološke implikacije.

    Biblijska pripovijest

    Priča o Jakovu i Ezavu počinje u Postanku 25. Rebeka, Izakova žena, začeće blizance nakon dugog razdoblja neplodnosti. Čak i prije rođenja, blizanci se bore u njezinoj utrobi, što je navelo Rebeku da potraži Božje vodstvo. Božji odgovor govori:

    "Dva naroda su u tvojoj utrobi, i dva naroda iznutra će ti biti odvojena; jedan će narod biti jači od drugoga, i stariji će služiti mlađima." (Postanak 25:23, NIV)

    Ovo proročanstvo postavlja pozornicu za dramu koja se odvija između Jakova i Ezava. Ezav, prvorođenac, vješt je lovac, čovjek polja, dok je Jakov opisan kao miran čovjek, koji živi u šatorima. Narativ uskoro otkriva obiteljsku dinamiku u kojoj Izak daje prednost Ezavu, a Rebeka Jakovu.

    Pravo rođenja i blagoslov

    Napetost između braće dolazi do vrhunca zbog pitanja prvorodstva i blagoslova. U drevnoj bliskoistočnoj kulturi, pravo rođenja bila je značajna privilegija koja je uključivala dvostruki dio nasljedstva i vodstvo obitelji. Ezav, u trenutku slabosti i gladi, prodaje svoje prvorodstvo Jakovu za zdjelu variva (Postanak 25:29-34). Ovaj čin prezira njegovog prvorodstva ukazuje na Ezavov nedostatak duhovnog razlučivanja i cijenjenja za ono što je sveto.

    Kasnije, u Postanku 27, Jakov uz pomoć svoje majke Rebeke vara svog oca Izaka i prima blagoslov namijenjen Ezavu. Ovaj blagoslov nije bio samo očinska želja nego proročka objava koja je nosila božanski autoritet. Izakov blagoslov nad Jakovom uključivao je obećanja blagostanja, vladavine i blagoslova za one koji ga blagoslivljaju i prokletstva za one koji ga proklinju (Postanak 27:28-29).

    Božanski suverenitet i ljudska odgovornost
    Da bismo razumjeli zašto je Bog dao prednost Jakovu nad Ezavom, moramo razmotriti međuigru božanske suverenosti i ljudske odgovornosti. Apostol Pavao govori upravo o ovom pitanju u svojoj poslanici Rimljanima:

    "Pa ipak, prije nego što su blizanci bili rođeni ili učinili bilo što dobro ili loše - kako bi Božja namjera u izboru mogla opstati: ne po djelima, nego po onome koji poziva - rečeno joj je: 'Stariji će služiti mlađem.' pisano je: 'Jakova sam volio, a Ezava sam mrzio.'" (Rimljanima 9:11-13, NIV)

    Pavao naglašava da je Božji izbor Jakova umjesto Ezava napravljen prije njihova rođenja, naglašavajući doktrinu izbora. Taj se izbor nije temeljio na njihovim djelima ili zaslugama, već na Božjoj suverenoj volji i namjeri. Izraz "Jakova sam volio, a Ezava sam mrzio" (Malahija 1:2-3) odražava hebrejski idiom koji izražava sklonost, a ne emocionalnu mržnju. Označava Božji suvereni izbor da djeluje preko Jakova kako bi ispunio svoja zavjetna obećanja.

    Lik Jakova i Ezava

    Dok je Božji izbor ukorijenjen u Njegovoj suverenoj volji, likovi Jakova i Ezava također igraju ulogu u pripovijesti. Ezavova impulzivna i profana priroda suprotstavljena je Jakovljevoj odlučnosti i duhovnoj ambiciji. Hebrejima 12:16-17 upozorava vjernike da ne budu poput Ezava, koji je opisan kao "bezbožnik" jer je prodao svoje prvorodstvo i kasnije tražio blagoslov sa suzama, ali nije pronašao mjesta za pokajanje.

    Jakov, unatoč svojim manama i prijevarnim postupcima, pokazuje duboku želju za Božjim blagoslovom i zavjetnim obećanjima. Njegovo je putovanje putovanje transformacije, obilježeno susretima s Bogom koji mijenjaju njegov karakter i sudbinu. U Betelu, Jakov sanja o ljestvama koje sežu do neba i prima Božje obećanje o zemlji, potomstvu i blagoslovu (Postanak 28:10-22). Kasnije se hrva s Bogom u Penielu i preimenovan je u Izrael, što označava njegovu borbu i pobjedu s Bogom (Postanak 32:22-32).

    Teološke implikacije

    Prednost Jakova nad Ezavom nosi duboke teološke implikacije. Ističe načelo da Božje namjere i planovi nisu ograničeni ljudskim konvencijama ili očekivanjima. Božji izbor temelji se na Njegovoj milosti i suverenoj volji, a ne na ljudskim zaslugama ili postignućima. Ova se tema ponavlja u cijelom Svetom pismu, podsjećajući vjernike da su spasenje i blagoslov darovi milosti, a ne nagrada za djela (Efežanima 2,8-9).

    Štoviše, priča o Jakovu i Ezavu naglašava tajnu Božjih putova. Kao što Izaija 55:8-9 izjavljuje:

    „Jer moje misli nisu vaše misli, niti su vaši putovi moji putovi“, govori Gospodin. "Kao što su nebesa viša od zemlje, tako su moji putevi viši od vaših puteva i moje misli od vaših misli."

    Božji izbor Jakova, mlađeg i naizgled manje vjerojatnog kandidata, odražava Njegov obrazac korištenja slabih i malo je vjerojatno da će ostvariti Njegovu svrhu. To je vidljivo u životima drugih biblijskih ličnosti poput Davida, najmlađeg Jišajevog sina, i Marije, skromne djevojke odabrane da rodi Mesiju.

    Zaključak

    U konačnoj analizi, Božja prednost prema Jakovu u odnosu na Ezava je dokaz Njegove suverene milosti i božanskog izbora. Dovodi u pitanje ljudske predodžbe o poštenju i zaslugama, podsjećajući nas da su Božji putovi viši i da su Njegovi ciljevi u konačnici za naše dobro i Njegovu slavu. Jakovljeva transformacija iz varalice u oca dvanaest izraelskih plemena ilustrira otkupiteljsku snagu Božje milosti i ispunjenje Njegovih zavjetnih obećanja.

    Priča o Jakovu i Ezavu poziva nas da se pouzdamo u Božju suverenu volju, ozbiljno tražimo Njegov blagoslov i prigrlimo otajstvo Njegove milosti. Poziva nas da prepoznamo da Božje nakane nadilaze ljudsko razumijevanje i da je Njegov izbor izraz Njegove bezgranične ljubavi i milosrđa. Dok razmišljamo o ovoj dubokoj pripovijesti, neka nas se ohrabri da težimo dubljem odnosu s Bogom, znajući da su njegovi planovi za nas ukorijenjeni u Njegovoj vječnoj i nepromjenjivoj ljubavi.


  • Gdje je Mojsije pisao o Isusu u Starom zavjetu?

    Petoknjižje
    2
    0 Votes
    2 Objave
    96 Pregleda
    FaithF

    Da od pada u grijeh, pa paljenje Sodome i Gomore, kada je lot sa svojim.kcerima i ženom bio pušten, kada Avran poslan tamo govorio je sa njim i molio ga , ako bude bar 40,.pa 35, pa 30, pa 20 , pa 10 vjernih fa će ih spasiti.
    I naravno kada došao bratu lotu ,.onda došli anđeli , a lot nije znao ko su.
    Ok... I ond Lotiva žena bila upozorena da se ne okreće da ide naprijed, ali okrenula se i pretvorila se u stup.
    I skroz križ cijeli stari zavjet dok šta piše o Gospodu našem Isusu, ali ljudi ne razumiju ili ne žele, ne znam šta bi rekla.
    Pa onda govore odvratne stvari o starozavjetnom Bogu, a da je drugi Bog u novim zavjetu koji je Isus net ne razumiju da Sin Božji ili Gospod Isus sve činio pod potpunom dopuštenjem Boga Oca
    Naime i Bog se dogovarao sa Sinom.u oko stvaranja čovjeka, a ne sa anđelima koji su stvorenja.
    Sin postoji od prije svega stalno sa Ocem, ako razumijem dobro pošto je Bog mudar , a Isus govru u pričama Salamonovim o Sebi
    Priče Solomonove 8:22-36

    22 Gospod me imao na početku svog puta, pre njegovih dela od starine.
    23 Postavljena sam još od davnina, od početka, od vremena pre nego što je zemlja nastala.
    24 Rođena sam kad još nije bilo bezdana vodenih, kad nije bilo izvora obilnih voda.
    25 Rođena sam pre nego što su gore utvrđene, pre nego što su brda nastala,
    26 kad još nije načinio zemlju, ni polja, ni prva zrna plodne zemlje.
    27 Kad je uređivao nebesa, bila sam tu. Kad je odredio krug nad licem bezdana vodenog,
    28 kad je u visinama učvršćivao oblake, kad je utvrđivao izvore bezdana vodenog,
    29 kad je moru odredio granice koje vode njegove ne smeju preći, kad je određivao temelje zemlji,
    30 tada sam bila uz njega kao vešt graditelj, i dan za danom bila sam mu naročita radost, i veselila sam se pred njim sve vreme,
    31 veselila sam se plodnom tlu zemlje njegove i radost su mi bili sinovi ljudski.
    32 Zato me poslušajte, sinovi moji. Srećni su oni koji se drže puteva mojih.
    33 Slušajte pouku i postanite mudri, i ne zanemarujte je.
    34 Srećan je čovek koji me sluša i svaki dan na vratima mojim bdi, koji stražari kod dovratka vrata mojih.
    35 Jer ko mene nalazi, nalazi život, i zadobija naklonost Gospodnju.
    36 A ko me ne nalazi, zlo čini duši svojoj. Svi koji me mrze, vole smrt.”

    Mislim da je ovaj stih najjasniji,.premda mnogi ne razumiju ni taj stih i čude se kada kažem da to Sin Božji govori za sebe , ili Isus, ako želim objasniti
    Samo ima jedna Biblija ne znam koji prevod gdje piše krugu prevod- stvorena sam.
    Zašto bi Bog stvarao Mudrost , kada je On sam po sebi mudra, ali Sin je isto Očeva Mudrost . Nije li Gospod Isus Krist na zemlji u tijelu grršnog čovjeka ,.pisti nije kao čovjek dmjei znati sve da ne bi sve rekao jer je bio potpuna istina i u Njega se laži nije našlo, ni prevare kao što je i Bog Otac spdulyns Ljubav.

    Isus kao čovjek od rođenja morao je rasti u mudrosti i čitati sveto pismo dok nije shvatio ko je!
    Tako sada i mi moramo da bi mogli živjeti životom kakav je živjeti i nas Gospod Isus Krist

  • Zašto je Mojsiju bio zabranjen ulazak u Obećanu zemlju?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    23 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koga su Kain i Šet vjenčali?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    20 Pregleda
    Nema odgovora
  • O čemu govori Levitski zakonik?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    19 Pregleda
    Nema odgovora
  • Koje su različite vrste prinosa opisane u Levitskom zakoniku?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    18 Pregleda
    Nema odgovora
  • Što Levitski zakonik 19:28 kaže o tetovažama?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    27 Pregleda
    Nema odgovora
  • Zašto je Bog odlučio potopiti Zemlju prema Bibliji?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    17 Pregleda
    Nema odgovora
  • Ko je bio Noa u Bibliji?

    Petoknjižje
    1
    0 Votes
    1 Objave
    14 Pregleda
    Nema odgovora