Što je Mojsije zapisao kako je Bog naredio?
-
Knjiga Ponovljenog zakona kritični je dio Petoknjižja, također poznatog kao Tora. Služi kao ponavljanje Zakona za Izraelce, koji je dao Mojsije. Sam naziv "Ponovljeni zakon" znači "drugi zakon", odražavajući njegovu svrhu ponovnog izražavanja i razrade zakona danih ranije u Izlasku, Levitskom zakoniku i Brojevima. Kako se Mojsije bližio kraju svog života, Bog mu je naredio da zapiše zakon i druge važne upute kako bi osigurao da će Izraelci zapamtiti i slijediti Božje zapovijedi dok budu ulazili u Obećanu zemlju.
U Ponovljenom zakonu 31,9 izričito se kaže: "Tako je Mojsije zapisao ovaj zakon i dao ga levitskim svećenicima, koji su nosili Kovčeg saveza Jahvina, i svim starješinama Izraelovim." Ovaj stih jezgrovito prikazuje bit onoga što je Mojsiju bilo naređeno da napiše: zakon. Međutim, da bismo u potpunosti razumjeli opseg i značaj onoga što je Mojsije napisao, moramo dublje proniknuti u sadržaj i svrhu ovih spisa.
Zakon i njegova svrha
"Zakon" koji je Mojsije zapisao uključuje opsežan skup zapovijedi, statuta i uredbi osmišljenih da vode Izraelce u njihovom zavjetnom odnosu s Bogom. Ovaj je zakon obuhvaćao različite aspekte života, uključujući moralne, ceremonijalne i građanske propise. Svrha ovih zakona bila je višestruka:
Moralno vodstvo: Zakoni su pružili moralni okvir za Izraelce, naglašavajući pravdu, milosrđe i pravednost. Ključne komponente ovog moralnog vodstva uključuju Deset zapovijedi (Pnz 5:6-21), koje služe kao temeljni etički kodeks za izraelsku zajednicu.
Ceremonijalni obredi: Zakoni su također detaljno propisivali vjerske običaje i obrede koje su Izraelci trebali slijediti. To je uključivalo upute za žrtve, svetkovine i druge oblike štovanja koji su bili bitni za održavanje zavjetnog odnosa s Bogom. Na primjer, Ponovljeni zakon 16 opisuje štovanje Pashe, Blagdana tjedana i Blagdana sjenica.
Građanski propisi: Zakoni su davali smjernice za društvenu i civilnu organizaciju izraelske zajednice. Ti su se propisi bavili pitanjima kao što su vlasnička prava, pravda u pravnim stvarima i tretman stranaca i siromašnih. Ponovljeni zakon 24, na primjer, uključuje zakone o braku, zajmovima i pravdi za potlačene.
Obnova Saveza
Značajan dio onoga što je Mojsije zapisao uključivao je obnovu saveza između Boga i Izraelaca. U Ponovljenom zakonu 29:1 čitamo: "Ovo su odredbe saveza koje je Gospodin zapovjedio Mojsiju da sklopi s Izraelcima u Moabu, uz savez koji je s njima sklopio na Horebu." Ova obnova saveza bila je ključna jer je ponovno potvrdila predanost Izraelaca Bogu i njegovim zakonima dok su se pripremali za ulazak u Obećanu zemlju.
U Ponovljenom zakonu 27 i 28, Mojsije je uputio Izraelce da postave veliko kamenje obloženo žbukom nakon prelaska rijeke Jordan i da na njih napišu riječi zakona. Ovaj čin poslužio je kao fizički i simbolički podsjetnik na njihov savez s Bogom. Dodatno, Mojsije je ocrtao blagoslove za poslušnost i prokletstva za neposlušnost, naglašavajući posljedice njihovih izbora (Pnz 28).
Mojsijeva pjesma
Druga značajna komponenta koju je Mojsiju bilo naređeno da zapiše je Mojsijeva pjesma, koja se nalazi u Ponovljenom zakonu 32. Bog je uputio Mojsija da ovu pjesmu nauči Izraelce kao svjedoka protiv njih (Ponovljeni zakon 31:19). Pjesma služi kao poetski sažetak Božje vjernosti, pobune Izraelaca i posljedica njihovih djela. To je i podsjetnik na Božju pravdu i poziv na obraćenje.
Mojsijeva pjesma počinje zazivom neba i zemlje da slušaju (Pnz 32,1-3), a nastavlja s pripovijedanjem o Božjoj brizi i brizi za Izrael (Pnz 32,4-14). Zatim prelazi u tužbalicu nad Izraelovom nevjernošću i osudom koja iz toga proizlazi (Pnz 32,15-25). Pjesma završava obećanjem Božjeg konačnog opravdanja i obnove Njegovog naroda (Pnz 32,26-43).
Knjiga zakona
Mojsijevi spisi, koji se zajednički nazivaju "Knjiga zakona" ili "Knjiga saveza", trebali su biti trajno svjedočanstvo za buduće generacije. U Ponovljenom zakonu 31:24-26 čitamo: "Nakon što je Mojsije dovršio pisanje u knjigu riječi ovog zakona od početka do kraja, dao je ovu zapovijed levitima koji su nosili Kovčeg saveza Jahvina: 'Uzmite ovo Knjigu zakona i stavi je pokraj Kovčega zavjeta Gospodina, Boga svojega, ondje će ostati kao svjedok protiv tebe.'" Ovo postavljanje pokraj Kovčega označava trajni značaj zakona i njegova uloga kao božanskog standarda za zajednicu.
Uloga Ponovljenog zakona u kasnijim spisima
Mojsijevi zapisi u Ponovljenom zakonu imali su dubok utjecaj na kasniju povijest i književnost Izraela. Teme i zakoni iz Ponovljenog zakona odjekuju kroz cijeli Stari zavjet, osobito u proročkim knjigama. Na primjer, poziv da se voli Boga svim srcem, dušom i snagom (Pnz 6,5) tema je koja se ponavlja u proročkim poticajima na vjernost (npr. Jeremija 29,13).
Štoviše, naglasak Ponovljenog zakona na odanosti savezu i društvenoj pravdi utjecao je na učenja Isusa i novozavjetnih pisaca. Isus je citirao Ponovljeni zakon tijekom svoje kušnje u pustinji (Matej 4,1-11) i potvrdio je središnju zapovijed ljubavi prema Bogu i bližnjemu (Matej 22,37-40).
Zaključak
Ukratko, Mojsije je zapisao sveobuhvatan skup zakona, uputa i uvjeta saveza kako je Bog naredio. Ovi spisi, sažeti u Knjizi Ponovljenog zakona, služili su kao vodič Izraelcima u njihovom odnosu s Bogom i međusobno. Uključivali su moralne, obredne i građanske propise, obnovu saveza, Mojsijevu pjesmu, a trebali su biti trajno svjedočanstvo za buduće generacije. Kao takva, Ponovljeni zakon ima ključno mjesto u biblijskom kanonu, oblikujući vjeru i praksu Božjeg naroda kroz povijest.